ساده انگاری فکری یکی از اهداف دشمن است

دکتر مهدی استاد عبدالله با بیان اینکه در فضای جنگ الکترونیک قرار گرفته ایم، اظهار داشت: فضای بعدی نیز با همین رویکرد و با پیشرفته ترین روش ها خواهد بود. معمار انقلاب حضرت امام (ره) فرمول را برای ما باز کردند و فرمودند، اولین گام در مبارزه شعار است. خودشان هم با همین روش شروع کردند و دنیا نیز از همین روش استفاده می کند.

وی با طرح این سوال که شعار چیست، ادامه داد: امام مردم را بسیج کردند و آگاهی دادند و مردم با شعار به خیابان ها ریختند و اعلام کردند حکومت پهلوی را نمی خواهند. دومین گام در مبارزه اراده است و سومین گام این است که اراده کنیم، کفر و شرک را از بین ببریم.

منتقد سینما با بیان اینکه این مسئله چندین تکلیف ایجاد کرد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری چند سال پیش اعلام کردند عموم مردم باید در وسط میدان باشند یعنی بیداری و هوشیاری شان را از دست ندهند و مراقب باشند که دشمن با شیوه های جنگ الکترونیک و رسانه ای هجوم نیاورد. در گذشته حضور فیزیکی امکان پذیر بود و در حال حاضر تنها در موارد خاصی حضور فیزیکی دشمن امکان پذیر است.

این منتقد سینما با بیان اینکه در حال حاضر تنها یک نوع حضور امکان پذیر است، گفت: الان فقط از این طریق حضور امکان پذیر است که صهیونیسمِ ادعاگر می خواهد از طریق رسانه و جنگ الکترونیک و جنگ نرم حضور داشته باشد.

عبدالله با اشاره به اینکه در حال حاضر دو تکلیف وجود دارد، بیان داشت: یک تکلیف بر حکومت و مسئولینِ آن است و یک تکلیف هم بر مردم است. هجوم همیشه به شکل نظامی نیست بلکه الان هجوم فرهنگی صورت گرفته است، لذا همانطور که قرآن گفته است، باید در سطوح ابزارهای نظامی آمادگی داشته باشیم و هم در سطوح فرهنگی از آمادگی لازم برخوردار باشیم.

در ادامه دکتر محمد حامدنیا با بیان اینکه دشمن در حوزه تبلیغات و رسانه به دنبال دو چیز است، گفت: نخست ساده انگاری تهدیداتی است که وجود دارد. یعنی سعی می کند مسائلی را القا کند که باعث شود در ذهن فرد یکسری از تهدیدات بالقوه و بالفعلی که وجود دارد، خیلی ساده و پیش پا افتاده به نظر بیاید.

وی ادامه داد: دشمنان در جنگ با دیگران اولین اقدامی که کردند گسترش شبکه موبایل بود و همچنین در حوزه اینترنت هم مسائلی وجود دارد که همیشه مورد استفاده دشمنان قرار می گیرد.

متخصص حوزه جنگ الکترونیک در بیان دومین مقوله ای که دشمن به دنبال است، اظهار داشت: بازدارندگی فکری دومین مسئله است. یکی از مسائل خیلی قبل از اینکه یک نظامی بخواهد با یک نظام دیگر درگیر شود، پیش زمینه های فکری و ذهنی آن نظامی است که می خواهد با آن وارد درگیری شود.

حامدنیا تاکید کرد: این مسئله خیلی مهم است که ابتدا یک بازدارندگی فکری ابتدایی ایجاد کنید، همان کاری که آمریکایی ها سالیان سال است که برنامه ریزی مدون انجام داده اند و با استفاده از رسانه های مختلفی که دارند در حوزه های مختلف مانند حوزه مجازی بازدارندگی فکری ایجاد کرده اند یعنی اجازه فکر مقابله کردن با دشمن را در ذهن افراد هم ایجاد نکنند، یعنی فرد آنقدر تسلیم بدون چون و چرا باشد که اصلا قبل از اینکه فرد بخواهد اقدام نظامی انجام دهد، اسلحه خودش را زمین بگذارد و این دکترین جنگ های روز دنیا است.

این متخصص حوزه جنگ الکترونیک با اشاره به اینکه جنگ های نظامی برای آمریکا همیشه هزینه بر بوده است، بیان داشت: در ویتنام هزینه ای که پرداخت کردند بسیار زیاد بود. امروز این هزینه ها را با این بار روانی و فکری کاهش می دهند و ضمن اینکه با ایجاد ساده انگاری در ذهن افراد، می توانند تهدیدات خودشان را راهبردی کنند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: این تهدیدات به این معنی نیست که ما تسلیم شویم زیرا ما تاکتیک خودمان را داریم. بعد از انقلاب اسلامی یکی از فرصت های بزرگی که ایجاد شده این بوده که مغز تجهیزات برای خودمان شده است. قبل از انقلاب امکانات وجود داشت، اما مغز آن تجهیزات برای آمریکایی ها بود و خودشان از آن بهره برداری می کردند.

در ادامه مهندس سید مهدی فانی با اشاره به جنگ الکترونیک بیان داشت: آن چیزی که در این حوزه در نگاه نخست حواس ها را به خودش جلب می کند، وجه الکترونیک است. اما اینجا قصد دارم بیشتر روی کلمه نخست صحبت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه جنگ الکترونیک در معرض جنگ هستیم، اظهار داشت: اگر بپذیریم در معرض تهدید هستیم حتما روی آن فکر می کنیم و راه حل پیدا می کنیم و فضای پیرامون خودمان را مدیریت می کنیم. اگر ندانیم در حال جنگ هستیم حتما تمهیدات آن را ایجاد نمی کنید.

کارشناس ارشد اطلاعات استراتژیک با اشاره به اینکه در جنگ الکترونیک صحنه به سمت جنگ نرم رفته است، بیان داشت: ابزارهای حوزه جنگ نرم فراهم است. جنگ الکترونیک در صحنه تهدیدات نرم در معرض حملاتی هستیم که بستر آن الکترو مغناطیس و ارتباطات بدون سیم است و این یکی از اصلی ترین کارکردهای جنگ الکترونیک در این عرصه است.

وی یکی از کارکردهای جنگ الکترونیک را اشراف اطلاعاتی دانست و عنوان داشت: اشراف اطلاعاتی نیازمندی اولیه برای هر گونه اقدام و تصمیم است، یعنی اگر می توانیم در همه حوزه های دفاعی کشور از جمله هوا و فضا و یا در خلیج فارس فعالیت خوبی داشته باشیم، به دلیل اشراف اطلاعاتی است که داریم و همچنین شناخت دشمن که به خوبی بر آن تسلط داریم.

برنامه "گفت‌وگوی علمی" با موضوع جنگ الکترونیک و با حضور دکتر مهدی استاد عبدالله منتقد سینما، دکتر محمد حامدنیا متخصص حوزه جنگ الکترونیک و مهندس سید مهدی فانی کارشناس ارشد اطلاعات استراتژیک روانه آنتن شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا