امکان ارائه خدمات طب سنتی توسط پزشکان عمومی

 براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، حدود70 هزار پزشک عمومی در کشور وجود دارند که می توان از این ظرفیت برای ارائه خدمات درمانی در حوزه طب سنتی بهره برد.

دکتر محمود خدادوست روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: انجمن علمی طب سنتی ایران براساس محتوای آموزشی واحد اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برای این افراد می کند و افرادی که حداقل نمره لازم را به دست آوردند، گواهی فعالیت در این حوزه را دریافت می کنند.
وی با اشاره به این که براساس این گواهی، پزشکان عمومی مجاز شناخته می شوند تا خدمات طب سنتی در مطب های خود ارائه کنند، اظهار کرد: این اقدام می تواند بخشی از کمبودهای نیروهای متخصص طب سنتی را برطرف کند.
خدادوست بیان کرد: تعداد زیادی از پزشکان عمومی فعال در کشور هستند که مجوز فعالیت در حوزه طب سنتی را ندارند و آموزش های مدونی هم ندیده اند اما با فراگیری این حوزه می توانند خدمات مناسب در حوزه طب سنتی را به مردم ارائه کنند.

** ظرفیت پذیرش متخصص طب سنتی کاهش نیافته است
معاون وزیر بهداشت با اشاره به این که ظرفیت پذیرش متخصص طب سنتی در دانشگاه های علوم پزشکی را کاهش نداده ایم، اظهار کرد: هرسال پذیرش تا سقف 150 نفر در برنامه پیش بینی شده است و امکان پذیرش این تعداد را هم داریم.
وی اظهارکرد: این سهمیه به شرطی اعمال می شود که تعداد شرکت کننده به حد نصاب برسد و افراد هم حداقل نمره را بدست آورند. برخی از شرکت کنندگان حد نصاب نمره را نمی آورند و به همین دلیل امکان ورود آنها به مرحله مصاحبه مهیا نمی شود.
خدادوست در بخش دیگری از سخنانش به کاهش تعهدات فارغ التحصیلان طب سنتی و داروسازی سنتی اشاره کرد و گفت: با کاهش زمان تعهدات، این افراد زودتر می توانند وارد بازار کار شده و به مردم ارائه خدمت کنند.
وی ادامه داد: در صورت حمایت این بخش توسط معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، این کار محقق می شود و به نظر می رسد مشکل کمبود پزشک متخصص در سلامتکده های طب سنتی در مدت زمان کوتاهی مرتفع خواهد شد.
معاون وزیر بهداشت اشاره کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، در مدت زمان بسیار کوتاه، بخش خصوصی می تواند یک سلامتکده طب سنتی در مرکز هر استان راه اندازی کند.
خدادوست به ارائه پیشنهادهایی هم در خصوص کاهش تعهدات فارغ التحصیلان طب سنتی اشاره کرد و گفت: آیین نامه این موضوع تهیه شده و حتی برخی از شرایط برای بخشودگی کل دوران تعهدات در این آیین نامه در نظر گرفته شده است.
در حال حاضر 17 دانشگاه علوم پزشکی اقدام به تربیت متخصص طب سنتی می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا