خطر استفاده از کودهای نیتروژنی برای منابع آب آشامیدنی

مطالعات جدید دانشمندان نشان دهنده تاثیرات مخرب نیتروژن موجود در کودهای شیمیائی استفاده شده در زمین های کشاورزی بر منابع آب شیرین جهان است .  پژوهشگران با بررسی این موضوع اعلام کردند  که این رویه از حدود 80 سال پیش تا به اکنون ادامه داشته و در صورتی که همین امروز متوقف شود تا چند دهه آینده همچنان اثرات نامطلوب خود را در منابع آبی به همراه خواهد داشت .

نیتروژن در لایه های فوقانی خاک قابل رویت نیست اما با جابجایی خاک مشخص شد که در عمق 2 تا 8 اینچی می توان شاهد تجمع این عنصر در خاک بود . یافته های جدید نشانگر پیشروی نیتروژن در زمین های کشاورزی است که کاربری هایی متقاوتی دارند و بی توجهی به این موضوع می تواند خطرات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد .

دانشمندان کانادایی با بررسی بیش از دو هزار نمونه خاکی از اطراف رودخانه می سی سی پی در یافتند که نیتروژن در لایه های فوقانی خاک قابل رویت نیست اما با جابجایی خاک مشخص شد که در عمق 2 تا 8 اینچی می توان شاهد تجمع این عنصر در خاک بود . در ادامه این پژوهش گران اظهار داشتند که تغییر روش در کشت سویا طی 80 سال گذشته از دلایل ازدیاد این عنصر در خاک این منطقه شده است .

کیم ون متر ، دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه واترلو کانادا با بیان این مطلب که کودهای ازت دار باعث آلودگی آب های این منطقه شده و خطرات بهداشتی فراوانی را برای ساکنین منطقه به همراه خواهد داشت ، افزود یافته های جدید نشانگر پیشروی نیتروژن در زمین های منطقه است که کاربری هایی متقاوتی دارند و بی توجهی به این موضوع می تواند خطرات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد .

 گفتنی است شرح کامل  این مطالعات در آخرین شماره مجله  پژوهشی محیط زیست با عنوان   journal Environmental Research Letters به تاریخ پانزدهم مارچ 2016 برابر با بیست و پنجم اسفند ماه به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا