ذخیره‌ی انرژی خورشید با جذب کربن‌دی‌اکسید از جو زمین

منابع کربن‌دی‌اکسید در کره‌ی زمین به فراوانی یافت می‌شوند. این ماده که از گازهای گلخانه‌ای معروف است (گازهایی که مسبب تغییرات آب و هوایی کره‌ی زمین هستند) مدت‌هاست که به عنوان یکی از عوامل مخرب محیط زیست شناخته می‌شود. اما حالا شرکت جنرال الکتریک معتقد است راهی یافته تا از این گاز به عنوان یک منبع مفید استفاده کند و از آن در تولید باتری‌های جدید خورشیدی بهره گیرد.

در حالی که دانشمندان برای سال‌ها این گاز را ذخیره کرده بودند، اما تا به‌حال بهترین شیوه‌ی استفاده از این ذخایر عظیم چندان روشن نبود. حالا شرکت جنرال الکتریک امیدوار است بتواند منابع کربن‌دی‌اکسید را به عنوان یک باتری عظیم با هدف ذخیره‌ی انرژی خورشیدی به‌کار ببندد. گرچه خورشید خودش یک منبع بزرگ انرژی است، اما به دلیل وجود برخی موانع، استفاده از آن با مشکلاتی مواجه است. به این ترتیب دانشمندان نیازمند ذخیره‌ی این انرژی به شکلی هستند که در زمان لازم به آسانی بتوانند از آن استفاده کنند. این فرایند دو مرحله دارد. در مرحله اول انرژی خورشیدی حبس و در مایعی از نمک مذاب نگه‌داری خواهد شد. سپس کربن‌دی‌اکسید از طریق شبکه‌ی برق، خنک شده و به یخ خشک تبدیل می‌شود. زمانی که انرژی مورد نیاز باشد، نمک مذاب، یخ خشک را به آن‌چه مایع فوق بحرانی نامیده می‌شود تبدیل می‌کند. این ماده فازهای مایع یا گاز مشخصی ندارد. مایع فوق بحرانی خود به درون یک توربین که Sunrotor نامیده می‌شود، جریان پیدا می‌کند و در آن‌جا انرژی به‌میزان مورد نیاز منتشر خواهد شد.

co2

گرچه این فرایند بسیار پیچیده به نظر می‌رسد، اما به نظر «استیون سانبورن»، مهندس ارشد در بخش تحقیقات جهانی جنرال الکتریک، این فرایند به طرزی باورنکردنی مقرون به صرفه است.

این فرایند ارزان قیمت است چون در آن انرژی تولید نمی‌شود؛ بلکه انرژی از خورشید یا خروجی توربین دریافت و سپس ذخیره شده و انتقال می‌یابد. دانشمندان ادعا می‌کنند Sunrotor، می‌تواند با بازدهی 68 درصد فعالیت کند؛ بازدهی‌ای که از پربازده‌ترین نیروگاه‌های گازی فعلی هم بالاتر است. در نتیجه چنین روشی می‌تواند انرژی تجدیدپذیر را با بازدهی بالاتر و عملکرد بهتر در اختیار قرار دهد. اتفاقی که استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق را کاهش خواهد داد.

البته هنوز تا عملی شدن کامل این ایده حدود پنج تا ده سال زمان لازم است. اما پیدا شدن راهی که بتوان از طریق آن با گازهای گلخانه‌ای مبارزه کرد باید برای فعالان محیط زیست بسیار امیدوارکننده باشد.

منبع:دیجی کالا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا