نانوذراتی که می‌توان با «کباب کوبـیـده» میل کرد!

نتایج یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که می‌توان نانوذراتی تولید کرد که مشکل رسوب پلاکت حاصل از کلسترول بد در رگ‌ها را رفع کند.

صدای جـِلز و وِلز ریختن و سوختن روغن روی آتش، صدای دلنوازی ایجاد می‌کند که با تار و پود احساس، چنگ می‌زند. عطر خوش کباب روی آتش، بند بند وجود آدمی را نوازش می‌دهد. ریحان و دوغ، کنار سفره، منظره بی‌بدیلی را به تصویر ‌کشیده که چشمان منتظر میهمانان را به چالش می‌کشد.
filereader.php?p1=main_6a992d5529f459a44
هر آن چه که دیدید، روی صحنه بود و در پشت پرده ماجرای دیگری است که چندان خوشایند دوست‌داران «کباب و ریحان» نیست.
کلسترول بد یا LDL یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر کباب است که می‌تواند به مرور در رگ‌ها رسوب کند و انسداد شریانی ایجاد کند. آنچه که به عنوان پلاکت شریانی شناخته می‌شود ترکیبی از کلسترول، کلسیم و اسیدهای چرب است که می‌تواند موجب افزایش احتمال سکته شود.
همان‌طور که نقطه مقابل بدی، نیکی است، «کسترول بد» نیز همزاد مهربانی به نام «کلسترول خوب» دارد که با نام اختصاری HDL شناخته می‌شود. کلسترول خوب قادر است پلاکت‌های رسوب کرده در رگ‌ها را شسته و آنها را به کبد منتقل کند تا در آنجا تجزیه شده و از بدن خارج شوند. توصیه‌های زیادی برای خوردن ترکیبات حاوی کلسترول خوب، نظیر آجیل‌ها، از سوی پزشکان مطرح شده است.
یافته‌های پژوهشگران طی سال‌های گذشته نشان داده است که جداسازی HDL از بدن فرد سالم و تزریق آن به بدن بیمار می‌تواند موجب کاهش احتمال بروز سکته شود. اما بدن بیمار ممکن است نسبت به HDL تزریق شده واکنش ایمنی از خود نشان دهد.
اخیرا محققان دانشگاه جرجیا موفق به ساخت نانوذراتی شدند که نقش HDL را در بدن ایفا می‌کند. این نانوذرات از جنس اکسید آهن بوده که به عنوان عامل کنتراست دهنده در تصویربرداری‌های MRI استفاده می‌شود.
به گزارش فناوری های همگرا،این گروه تحقیقاتی نشان دادند که نانوذرات سنتز شده آنها می‌تواند پلاکت‌های رسوب کرده در رگ‌ها را نیز نشان دهد. این نانوذرات در محیط آزمایشگاهی روی سلول‌ها مورد آزمایش قرار گرفته است و قرار است طی 2 سال آینده تحقیقات بالینی آن نیز انجام شود.
نتایج این پروژه در نشست سالانه ACS در ساندیگو کالیفرنیا ارائه شده است.