درک بهتر از چگونگی تشکیل زمین و ماه با بررسی بخارات آهن

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا دیویس در آمریکا در حال بازآفرینی برخوردهای شدید اولیه زمین هستند.

برای انجام این کار دانشمندان موفق شده اند رفتار بخار آهن را بررسی کنند و درک بهتری از چگونگی تشکیل زمین و ماه بدست آورند.

این موفقیت با همکاری دانشمندان دانشگاه دیویس، محققان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور، آزمایشگاه ملی ساندیا و دانشگاه هاروارد بدست آمد.

دانشمندان برای بازآفرینی شرایط اولیه منظومه شمسی از دستگاه Z، بزرگترین ژنراتور اشعه ایکس جهان در آزمایشگاه ملی ساندیا استفاده کردند.

علاوه بر این دانشمندان به طور خاص، صفحات آلومینیوم را در سرعت بالا با نمونه های آهن برخورد دادند تا بتوانند وضعیت برخوردهای اولیه زمین را تقلید کنند.

این آزمایشات ثابت کرد که فشارهایی که برای بخار شدن آهن لازم است به شدت فشارهایی که قبلا تصور می شد، نیست.

این بدان معنی است که احتمال فوران آهن به سمت آسمان بیشتر از بازگشت آن به دورن زمین است.

ریچارد کروس دانشمند محقق در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در یک کنفرانس خبری گفت: این مطالعه نشان داد که در برخوردهای اولیه زمین، به جای این که آهن مستقیما به هسته در حال رشد زمین بازگردد، بخار می شود و در یک ستون بخار در روی سطح زمین گسترش می یابد.این بدان معنی است که آهن می تواند بسیار راحت تر با جبه زمین مخلوط شود.

بر اساس این تئوری دانشمندان، بخار آهن به شکل باران آهن به زمین بازمی گردد و با جبه زمین مخلوط می شود. این کشف همچنین علت این که ماه عمدتا فاقد آهن است را توضیح می دهد زیرا جاذبه کم ماه نمی تواند بخار آهن را به خود جذب کند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا