در حال رونق بخشیدن به فعالیت پژوهشگاه میراث فرهنگی هستیم

 سید محمد بهشتی در حاشیه امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی از ۵ پژوهشکده باستان شناسی، زبان شناسی کتیبه ها و متون، ابنیه و بافت های تاریخی – فرهنگی، مردم شناسی، حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی و دو گروه پژوهشی هنرهای سنتی و گردشگری تشکیل شده است.

بهشتی بیان کرد: یکی ازویژگی هایی که پژوهشگاه میراث فرهنگی در مقایسه با سایر پژوهشگاه ها دارد وظایف حاکمیتی آن است به نحوی که تمامی فعالیت های باستان شناسی و تدوین اطلس های موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی به عهده پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است .

وی با اشاره به سرگذشت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دولت پیشین تصریح کرد: مخالفان فعالیت پژوهشگاه هر کاری کردند تا اینجا را مضمحل کنند ولی موفق نشدند .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: در سالهای اخیر و با فعالیت دولت جدید درتلاشیم تا رفته رفته فعالیت پژوهشگاه را رونق بخشیده و با توجه به حرکت های نوینی که در پژوهشکده ها در حال شکل گیری است در قالب استانداردهایی که قانون بر عهده پژوهشگاه گذاشته کاری شایسته انجام دهیم .

بهشتی خاطر نشان کرد: با اشرافی که به مسائل مطرح در حوزه کاری پژوهشگاه و اطلاعاتی که از نحوه فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم گمان داریم این دو نهاد بتوانند همکاری های مشترک زیادی با یکدیگر داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این مطلب که علومی که در پژوهشگاه با آن سرو کار داریم به حوزه میراث فرهنگی مربوط می شوند تصریح کرد : پرسش تمامی این علوم، کیستی و کجایی سرزمین ایران و دستیابی به پاسخ آن است.

به گفته وی، در دوران معاصر فعالیت هایی که در حوزه توسعه شکل گرفته همواره از طرح این پرسش که این سرزمین کجاست و مردم آن دارای چه ویژگی هایی هستند مستغنی بوده است.

بهشتی خاطر نشان کرد: زمانیکه از توسعه سخن می گوییم باید بدانیم که چه جور توسعه ای به قامت این سرزمین و مردمان آن مناسب است. این همان پرسشی است که در پژوهشگاه به دنبال پاسخ آن هستیم.

وی گفت: هیچ دانشگاهی در کشور نیست که رشته باستان شناسی داشته باشد و با پژوهشگاه ارتباط نداشته باشد زیرا که باستان شناسی یک فعالیت میدانی است که انجام آن مستلزم همکاری با پژوهشگاه است .

به گزارش مهر،رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: دانشگاه ها بیشتر به این موضوع نگاه آموزشی دارند و تلاش ما این است که دانشگاه ها به این اکتفا نکرده و فعالیت پژوهشی و تولید علمی هم بصورت مستمر داشته باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا