ساخت ربات پرنده امدادرسان توسط مخترعان زنجانی

هادی مهدوی در گفت‌وگو با یسنا، با اشاره به طراحی ربات پرنده امدادرسان در این شرکت، اظهار کرد: این ربات یک پرنده امدادگر و بازرس است که با هدف اولیه امداد‌رسانی به انسان‌هایی که نیاز به کمک‌های اولیه دارند طراحی و ساخته شده و با گسترش دامنه کاربردهای آن توانایی به‌کارگیری در حوزه‌های بررسی و عیب‌یابی سازه‌های دریایی یا تاسیساتی، تصویر‌برداری از مکان‌هایی که دسترسی به آنها برای انسان سخت است را دارد.

وی تاکیدکرد: این ربات نشانه‌گذاری و موقعیت‌یابی دقیق مناطق آسیب‌دیده در حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل، آتش‌سوزی و سوانح دریایی را دارد. همچنین ربات پرنده در بحث امدادرسانی و در حمل و نقل، کاربردی مهم و گسترده دارد.

این مخترع جوان با اشاره به کاربرد این ربات پرنده در مواقع اضطراری مانند تصادفات و بیماری‌های ناگهانی، ادامه داد: در جریان کمک‌رسانی به مصدومان تصادفات شهری و بین‌شهری یا بیماران قلبی و یا افرادی که نیاز به تزریق انسولین در کوتاه‌ترین زمان را دارند، این ربات می‌تواند سریعا به محل حادثه پرواز کرده و ضمن انتقال جعبه کمک‌های اولیه به محل حادثه، با دستوراتی که به شخص حاضر در صحنه می‌دهد، علاوه‌بر کسب اطلاعات اولیه از وضعیت مصدوم، جهت کمک‌های بعدی شخص همراه مصدوم را راهنمایی کند.

هادی مهدوی در خصوص تجهیزات نصب ‌شده بر روی ربات، گفت: دوربین نصب شده بر روی این پرنده می‌تواند حالتی را شبیه‌سازی کند که خود امدادگر در صحنه حادثه حضور دارد. همچنین عملکرد آن در سوانح دریایی به‌گونه‌ای طراحی و پیاده‌سازی شده است که می‌تواند با هدایت کاربر، به سرعت به سمت فردی که در حال غرق شدن است حرکت کرده و با فعال کردن سیستم امداد، بالشتک‌هایی را برای غریق رها کرده و عملیات نجات را انجام دهد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، با بیان مزایای این ربات پرنده نسبت به سایر ربات‌ها، افزود: بررسی و شناسایی محیط‌های خطرناک و یا غیر‌قابل دسترس برای انسان، یافتن و شناسایی مصدومان در حوادث طبیعی و غیر‌طبیعی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی، برف سنگین، انفجار و حمل و نقل، دستگاه شوک جهت احیای بیماران ایست قلبی، کمک به عملیات تعمیر و نگهداری دستگاه‌هایی که در ارتفاعات بالا و یا مکان‌های صعب‌العبور مانند بالای برج‌ها نصب شده‌اند، مجهز بودن به سیستم ناوبری، جمع‌آوری اطلاعات آب و هوا برای ایستگاه‌های هواشناسی، قدرت مانور بالا برای تغییر جهت حرکت و تغییر موضع با بالاترین سرعت، سیستم هوشمند برای مسیر‌یابی هوشمند، ضبط تصویر برای فیلم‌های تلویزیونی و مستند، تبلیغات و … از جمله مزایا و ویژگی‌های این ربات پرنده است.

مهدوی در خصوص ویژگی منحصربه فردی که در این ربات تولید شده توسط شرکت دانش‌بنیان ارتباطات سازگان صنعت وجود دارد، گفت: مهم‌ترین مزیت این ربات این است که با توجه به اینکه ساخت مدارات کنترلی و ناوبری این ربات به صورت کاملا بومی است، امکان هوشمند‌سازی و تعریف ماموریت‌ها در شرایط مختلف و تعمیر و نگهداری آسان، از مزیت‌های دیگر این اختراع است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا