خطر بالای وارفارین در افزایش خونریزی مغزی

 به منظور انجام این تحقیق 10 ساله، 32 هزار کهنه سرباز آمریکایی با سن 75 سال و بالاتر که دچار اختلال ضربان قلب موسوم به فیبریلاسیون دهلیزی بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. فیبریلاسیون دهلیزی که در سالمندان شایع است خطر سکته مغزی را حدود دو سوم کاهش می‌دهد. نتایج نشان می‌داد که استفاده از وارفارین، خون‌ریزی داخل جمجمه‌ای را در هر یک نفر از سه نفر افزایش می‌داد.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که فاکتورهای دیگری نیز خطر خون‌ریزی را افزایش می‌دهند که عبارتند از زوال عقل، کم خونی، افسردگی، استفاده از داروهای ضد تشنج و سطوح متفاوت بالا از وارفارین در خون.

بنابراین گزارش، برقراری تعادل بین جلوگیری از لختگی و کاهش میزان خون‌ریزی از چالش‌های پزشکان است. این یافته‌ها اهمیت تعادل بین فواید و مضرات و همچنین خطر درمان با وارفارین را در سالمندان مبتلا به فیبراسیون دهلیزی برجسته می‌کند.

علاوه بر این، محققان می‌گویند "رقیق‌کننده‌های دیگر خونی نظیر Eliquis, Pradaxa, and Xarelto که به تازگی طراحی شده‌اند نیز مشکلات خاص خودشان را دارند و پزشکان باید با دقت خطرات رقیق‌کننده‌های خونی را به ویژه در سالمندان ارزیابی و سپس تجویز کنند."به گزارش ایسنا، این پژوهش در مجله JAMA Cardiology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا