تشخیص ایدز با روش فلو سایتو متری

به گفته پژوهشگران ، این روش در مناطقی که با کمبود امکانات پزشکی جهت تشخیص این بیماری روبرو هستند کار آمد بوده و همچنین به کاهش هزینه های تشخیص در این خصوص می انجامد .

طبق اعلام سازمان های مربوطه ، در حدود 34 میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس اچ آی وی مبتلا هستند و پیش از این در  بعضی از نقاط جهان به علت کمبود امکانات پزشکی ،تشخیص این بیماری توسط پزشکان با دشواری های فراوانی همراه بوده است .

در زمانی حدود بیست دقیقه و با استفاده از روش فلو سایتو متری ( یاخته سنجی و یا بررسی اجزای مختلف سلولی در یک نمونه ) که توسط این بیو سنسورهای  سیال در 10 میکرو لیتر از خون صورت می گیرد ، می توان به سهولت بیماری ایدز  را تشخیص داد .

دکتر رشید بشیر ، استاد دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپین ایالات متحده آمریکا در این خصوص گفت " یکی از مهمترین راه ها برای تشخیص بیماری ایدز ، بررسی گلبول های سفید خون است که به وسیله یک تکنسین کار آزموده و با استفاده از روش فوق؛ توان تشخیص این بیماری را خواهیم داشت. وی در ادامه توضیحات خود اضافه کرد : در زمانی حدود بیست دقیقه و با استفاده از فلو سایتو متری ( یاخته سنجی و یا بررسی اجزای مختلف سلولی در یک نمونه ) که توسط این بیو سنسورهای  سیال در 10 میکرو لیتر از خون صورت می گیرد ، می توان به سهولت این بیماری را تشخیص داد . لازم به ذکر است که در هر قطره از خون حدود 50 میکرولیتر وجود دارد و با این  روش نیازی به آزمایش با اشکال سنتی پیشین نخواهد بود و این ریز تراشه ها با دقتی بالای 90 درصد به ارزیابی گلبولهای سفید پرداخته  که پیش از این درمراحل این پژوهش و استفاده از خون های آلوده به ویروس ایدز ، کار آمد بودن این روش مورد تایید قرار گرفته است .

در پایان گفتنی است که این بیو سنسور ها همانند یک CBC یا یک آزمایش گر شمارش سلولهای خون سیار و قابل حمل هستند که در اقصی نقاط جهان با کمترین امکانات قابلیت ارزیابی و تشخیص بیماری را به پزشکان می دهد .

منبع : Healthsite