حل مشکلات کمّی و کیفی آب تهران با اجرای رینگ قمر بنی هاشم

مهندس احمد مشیری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به برنامه های آبفای تهران برای کنترل کیفیت آب این استان، اظهار کرد: به دلیل عدم بارندگی، استان تهران با کمبود آب رو به رو است بنابراین حجم آب های سطحی به تنهایی برای پاسخ به نیازها، کافی نخواهد بود. از این رو می بایست از آب چاه ها استفاده کنیم و تا جمع آوری فاضلاب در سطح شهر و استان تهران صورت نگیرد، طبیعتا آب پایین دست چاه ها کیفیت نامطلوبی دارد.

مدیر کل دفتر کنترل کیفی و بهداشت آبفای استان تهران افزود: ما تلاش زیادی کردیم که این وابستگی را به کمترین میزان برسیم. به همین جهت از آبی استفاده می کنیم که شرایط استاندارد برای شرب را داشته باشد. لذا ارگان های نظارتی، کنترل و دقت لازم را به عمل می آورند که ما از حدود استاندارد خارج نشویم.

وی تصریح کرد: در فصول گرم سال که میزان مصرف آب افزایش می یابد و مردم از کولرهای آبی استفاده می کنند، طبیعتا می بایست این تعادل برقرار شود و این چالش اساسی ما است. ما برای حفظ استاندارد کیفی آب، مجبور شدیم پروژه های بزرگی انجام دهیم. مثلا انتقال آب سد ماملو به جنوب تهران در حال حاضر صورت می گیرد ولی باید بیشتر شود. فکر می کنم انشاالله تا پیش از تابستان، خبرهای خوبی در زمینه انتقال بیشتر آب به منطقه جنوب تهران و شهرری خواهیم داشت.

مشیری ادامه داد: ما خط انتقالی در دست اجرا داریم که می خواهیم کل مشکلات کمّی و کیفی آب تهران را برای همیشه تاریخ حل کنیم. این پروژه شامل احداث رینگ قمر بنی هاشم است که با انجام آن، هم کمیت و هم کیفیت آب قابل کنترل خواهد بود. همچنین در حال حاضر پروژه خط انتقال تصفیه خانه کن به منطقه 5 آب و فاضلاب در حال اجراست. با این پروژه ها به دنبال همگن کردن کیفیت آب همه شهر تهران هستیم.

وی یادآور شد: از یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب مصرفی تهران بیش از 700 میلیون مترمکعب را آب سطحی تشکیل می دهد که میزان نیترات آن کمتر از 5 است. لذا این آب باکیفیت را می بایست با آب های زیرزمینی مخلوط کنیم و با اجرای پروژه رینگ قمر بنی هاشم، همگن شدن کیفی آب تهران انجام خواهد شد.

مدیر کل دفتر کنترل کیفی و بهداشت آبفای استان تهران خاطرنشان کرد: ما هیچ گاه در تهران، آب هیچ چاهی را به صورت مستقیم به مصرف کننده ندادیم. ما آب چاه را برداشت می کنیم و با استفاده از خطوط انتقال و کلکتورها، داخل مخازن می ریزیم و پس از تصفیه و گندزدایی در داخل مخازن، با آب های سطحی رودخانه ها مخلوط می کنیم و به مصرف کننده می رسانیم.

از یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب مصرفی تهران بیش از 700 میلیون مترمکعب را آب سطحی تشکیل می دهد که میزان نیترات آن کمتر از 5 است. لذا این آب باکیفیت را می بایست با آب های زیرزمینی مخلوط کنیم 

مشیری در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر، میزان نیترات آب در جنوب تهران کنترل شده است؟ گفت: ما هیچ گاه آب داخل شبکه را بر مبنای نیترات خارج از استاندارد توزیع نکردیم. تمام فشار کاری هم که به ما وارد می شود برای اصلاح شبکه هایی است که بتوانیم این شرایط را حفظ کنیم. بنابراین ما توانسته ایم مشکل نیترات را در آب تهران حل کنیم. اما به امید خدا با اجرای پروژه قمر بنی هاشم، این کار برای سال های سال به پایداری می رسد.

وی با اشاره به اهمیت پروژه فاضلاب تهران در حفظ محیط زیست، تصریح کرد: همانطور که استحضار دارید، پروژه فاضلاب تهران به عنوان بهترین پروژه زیست محیطی دنیا انتخاب شد برای اینکه تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران در کل ایران مشابه ندارد ضمن اینکه یکی از بهترین سیستم هایی است که در کل دنیا مستقر شده است. برق تولیدی این تصفیه خانه هم از خود فاضلاب تولید می شود.

مدیر کل دفتر کنترل کیفی و بهداشت آبفای استان تهران با بیان اینکه پساب این تصفیه خانه از کیفیت بسیار خوبی برای بخش کشاورزی برخوردار است، گفت: ما باید به این فکر باشیم که فاضلاب های صنعتی شهر تهران به صورت استاندارد وارد سیستم بشود تا بتوانیم کیفیت پساب تولیدی از تصفیه خانه را برای مصارف کشاورزی روز به روز بهتر کنیم.  

 

گفت و گو: سید احمد طبایی  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا