رییس سازمان هواشناسی: پدیده تغییر اقلیم بسیار خزنده است

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه تغییر اقلیم بسیار خزنده است و شاید تا مرز رسیدن به وضعیت بحرانی کسی متوجه آن نمی شود، خاطرنشان کرد: امروز مردم و مسوولان باید برای رسیدن به سطح مطلوبی از شاخصه ها و مولفه های آب و هوایی همدلی و همکاری داشته باشند.

داود پرهیزکار عصر دوشنبه درجلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم درتالار امام رضا(ع) فرمانداری قم افزود: امروز درکشوربه شدت به معضل کم آبی دچار شده ایم و پروژه بارور کردن ابرها برای افزایش بارندگی، تاثیر چندانی در خشکسالی و مقابله با کم آبی ندارد. 
وی با بیان اینکه از دهه 1950 به بعد بسیاری از مشاهدات دمایی در مقایسه با دهه ها و حتی میلیون ها سال گذشته بی سابقه بوده است، اظهار داشت: جو و اقیانوس هر دو گرم شده اند و قویترین النینو دوره های آماری در سال 2015 رخ داده است. 
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مقدار برف و یخ زمین کاهش یافته و ارتفاع سطح اقیانوس ها افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در مقایسه با دوره پیش از انقلاب صنعتی، غلظت دی اکسید کربن به مقدار 40 درصد به دلایل افزایش استفاده از سوخت های فسیلی افزایش پیدا کرده است. 
وی برخی اثرات گرمایش جهانی همچون افزایش آفات، خشکسالی، آتش سوزی جنگلها، احیای بیماری های ریشه کن شده و افزایش ریزگردها را مورد توجه قرار داد و گفت: آسیب پذیری ناشی از بلایای طبیعی در سراسر جهان رو به فزونی است و باید به سمت مدیریت چند جانبه بلایای طبیعی گام برداریم. 
پرهیزکار با اشاره به روند تغییرات شاخص خشکسالی بر اساس شاخص استاندارد شده بارش، گفت: از سال 81 به ویژه از سال 87 این روند به شدت نزولی بوده و در سال 94 کاهش چشمگیری داشته است و امروزه متاسفانه بیش از 750 کیلومتر از زمین های تهران بر اثر خشکسالی و برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی فرونشسته است. 
وی اثر تغییر اقلیم بر سکونت گاه های شهری را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: بزرگ شدن شهرها و شکل گیری حاشیه نشینی دو اثر مهم در این حوزه می باشند که به تبع آن معضلات محیط زیستی و آسیب های اقتصادی و اجتماعی به شدت افزایش پیدا کرده است. 
رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه افزود: از جمله آسیب های اجتماعی افزایش حاشیه نشینی در شهرها، هزینه کرد سالانه نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان برای نگهداری از زندانیان در کشورمان است که 75 درصد از آنها از مناطق محروم و حاشیه نشین و کمتر برخوردار هستند. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ارزیابی پیوسته اثرات تغییر اقلیم در بخش های مختلف کشور تاکید کرد و گفت: ما باید با استفاده از فرصت های احتمالی، نسبت به سازگاری با تغییرات اقلیم اقدام کرده و ضمن کاستن از تولید گازهای گلخانه ای، برای کاهش اثرات زیانبار آن برنامه ریزی و تلاش کنیم. 
وی با بیان اینکه توسعه در هر منطقه از کشور باید با توجه به شرایط و ضوابط زیست محیطی صورت بپذیرد، تصریح کرد: متاسفانه سوء مدیریت در حوزه آب و محیط زیست در سالهای گذشته و عدم توجه به این مقوله بسیار مهم و حساس، وضعیت ناگواری را برای محیط زیست کشور رقم زده است. 
به گزارش ایرنا، پرهیزکار همچنین از توسعه ایستگاههای هواشناسی به ویژه ایستگاههای خودکار در استان قم خبر داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا