ورق آلومینیوم بومی برای صنایع دستی جایگزین نمونه‌های خارجی شد

دکتر سیدمحمد مهدی هادوی در مراسم تجلیل از دکتر مضطرزاده و رونمایی از ساختمان سبز پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به وضعیت کشورهای توسعه یافته و کمتر توسعه یافته اظهار کرد: منابع انسانی و زیرساخت‌های علم و فناوری ازمهمترین عوامل در توسعه یافتگی کشورها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به نقش پژوهشگاه‌ها در کاهش روند فاصله میان کشورهای توسعه یافته و کمتر توسعه یافته اظهار کرد: در این راستا باید مسیر علم تا تولید ثروت و فناوری در بستر نوآوری و رسیدن به تجاری‌سازی باشد که متولی این امر نیز دانشگاه‌های صنعتی، پژوهشگاه‌های فناورانه محور،‌ شرکتهای دانش‌بنیان و پژوهشگاه‌های دستگاهی است.

هادوی با اشاره به رسالت پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها یادآور شد: آموزش و پژوهش در پژوهشگاه‌ها دارای رسالت متفاوتی نسبت به دانشگاه‌ها هستند؛ چرا که در پژوهشگا‌ه‌ها در بخش آموزش، آموزش با هدف تربیت دانشجوی متخصص در حوزه علم و فناوری است؛ ولی آموزش در دانشگاه‌ها حرکت در مرزهای دانش است.

هادوی با تاکید بر این که در حوزه پژوهش نیز پژوهشگاه‌ها به دنبال تربیت نیروهای اشتغال آفرین هستند، ادامه داد: از این رو تفاوت معنی‌داری میان ایجاد تحصیلات تکمیلی در پژوهشگاه‌ها با دانشگاه‌ها وجود دارد.

رییس پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی در این پژوهشگاه ادامه داد:‌ تحقیقات این پژوهشگاه در چهار پژوهشکده انرژی، سرامیک، نیمه هادی‌ها، نانو و مواد پیشرفته اجرایی می‌شود.

هادوی با اشاره به برنامه‌های پژوهشی در این پژوهشگاه خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌های آتی، این پژوهشگاه قرار است در برخی از محورهای پژوهشی به عنوان قطب کشور مطرح شود.

وی ایجاد قطب پژوهشی مواد و پوشش‌های سازه‌ای با دوام را از جمله قطب‌های آتی این پژوهشگاه ذکر کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا دو سال آینده این پژوهشگاه در برخی از محورهای علمی به عنوان مرجع کشوری مطرح خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای این منظور دفاتر مختلفی در سطح کشور راه‌اندازی کردیم که هر کدام از آنها در حوزه‌های علمی فعال شده است.

هادوی، دفتر سمنان این پژوهشگاه را فعال در حوزه انرژی خورشیدی، محیط زیست و معادن ذکر کرد و افزود: دفتر البرز این پژوهشگاه در حوزه پساب‌های صنعتی، محیط زیست و صنایع مرتبط با این استان راه‌اندازی شده است.

رییس پژوهشگاه مواد و انرژی دفتر فارس این پژوهشگاه را فعال در حوزه نیمه هادی‌ها و صنایع فلزی دانست و یادآور شد: دفتر اصفهان این پژوهشگاه در حوزه صنایع دستی و فولادهای پیشرفته، دفتر یزد در حوزه‌ پوشش‌های لعابی، دفتر کرمان در حوزه صنعت مس و محیط زیست و دفتر خوزستان این پژوهشگاه نیز در حوزه نیروگاه‌های برق – آبی فعال شده است.

وی طراحی، ساخت و راه‌اندازی ساختمان انرژی خالص صفر را از دستاوردهای این پژوهشگاه ذکر کرد و گفت: این ساختمان در دو هزار متر مربع به بهره‌برداری رسیده است و تمام انرژی مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدید‌پذیر دریافت می‌کند.

هادوی تولید ورق نقره از آلیاژ را از دستاوردهای دیگر این پژوهشگاه نام برد و گفت: این ورق نقره با برند جهانی این پژوهشگاه به عنوان MERC-AG تولید شده است که در صنایع دستی کاربردهای زیادی دارد.

به گزارش ایسنا،‌ وی با تاکید بر این‌که این ورقه‌ها برای صنایع دستی تاکنون از سوییس و انگلیس وارد می‌شد، تصریح کرد:‌ در حال حاضر این ورقه‌ها با کیفیت مناسب از سوی این پژوهشگاه برای صنایع دستی تولید شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا