باتری‌ سدیم-یون جایگزین باتری‌های لیتیومی می‌شود

به گزارش ایسنا، محققان در تلاشند با ارائه نسل جدید باتری‌ها به کمک یون سدیم، مشکلات کنونی صنعت باتری‌سازی را برطرف کنند؛ از عمده مشکلات باتری‌های لیتیوم- یون (Li-ion)، سمی بودن مواد به کار رفته در آنها و زمان زیاد شارژ مجدد است.

 

پروفسور «یونگ لی» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه فنی ایلمناو آلمان تأکید کرد: باتری‌های لیتیوم- یون مزایای زیادی دارند، اما به پایان عصر خود نزدیک شده‌اند، چرا که مواد مورد نیاز برای ساخت این باتری‌ها بسیار گران‌ و محدود هستند.

 

در این تحقیقات مشخص شد که با استفاده از مواد با فراوانی بسیار بالا و قیمت بسیار پایین نیز می‌توان به کیفیتی حتی بیشتر از باتری‌های لیتیوم- یون دست یافت.

 

یون‌های سدیم 25 درصد بزرگتر از یون‌های لیتیوم هستند و همین اندازه بزرگ، قرار دادن یون‌های سدیم را در ساختار کریستالی الکترون‌ها دشوار می‌کند. امکان کاهش اندازه یون‌های سدیم وجود ندارد، به همین علت محققان از استراتژی طراحی مولکولی استفاده کردند که به افزایش ظرفیت باتری منجر شد.

 

محققان قصد دارند در ادامه تحقیقات، از استراتژی طراحی مولکولی و روش‌های دیگر برای ارتقاء ظرفیت و کارآیی باتری سدیم- یون استفاده کنند.

 

باتری سدیم- یون (Na-ion) بعنوان نسل آینده باتری‌ها، کم‌حجم، نازک و قابل حمل بوده و در دستگاه‌های الکترونیک قابل حمل و پوشیدنی کاربرد خواهند داشت.

 

جزئیات این دستاورد در مجله American Chemical Society منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا