پرتاب نسخه چینی هابل تا دهه 2020

هدف چین، اجرایی کردن یک ایستگاه فضایی سرنشین دار دائمی تا سال 2022 است. پس از پرتاب آزمایشگاه فضایی تیانگونگ-3، از نسخه چینی تلسکوپ هابل برخوردار خواهد بود اما دارای اندازه کوچکتر و قویتر است.ژو جیانپینگ، طراح اصلی برنامه فضایی سرنشین‌دار چین این هفته قصد این کشور برای نصب تلسکوپ فضایی بر روی تیانگونگ-3 را تائید کرد. لنز دارای عرض دو متر تلسکوپ فضایی چین به آن میدان دید 300 برابر بزرگتر از هابل ارائه خواهد کرد.

این تلسکوپ با میدان دید گسترده‌تر احتمالا می‌تواند 40 درصد کیهان را طی 10 سال نقشه‌برداری کند. این تلسکوپ برای جستجو به دنبال انرزی تاریک، سیارات فراخورشیدی و ماده تاریک طراحی شده است. علاوه بر میدان دید فوق‌العاده، منطقه برنامه‌ریزی شده این تلسکوپ نیز بسیار قابل توجه است.

ژانگ یولین، قائم مقام مجلس ملی چین و رئیس سابق سازمان علمی و فناوری هوافضای چین اظهار کرد که این تلسکوپ در نزدیک ایستگاه فضایی برنامه‌ریزی شده چین گردش خواهد کرد.این نزدیکی زیاد به فضانوردان چینی اجازه خواهد داد تا تعمیرات لازم را در زمان نیاز انجام دهند. این امر در مقایسه با 3.5 سال زمانی که طول کشید تا ناسا مساله آینده هابل را حل کند، بسیار چشمگیر است.

تیانگونگ-3 از دو بازوی رباتیک با طول 15 متر برخوردار خواهد بود که می‌توانند در تعمیرات تلسکوپ فضایی مفید باشند. این پشتیبانی متوالی از یک ماهواره و ایستگاه فضایی پیش از این مشاهده نشده بود.

چین برای ممکن ساختن انجام تعمیرات فوری به ذخیره داشتن تجهیزات بر روی ایستگاه فضایی خود نیاز خواهد داشت. روش جدید می‌تواند پروژه‌های فضایی آینده از جمله حفاری سیارک‌ها و ماموریت‌های سرنشین‌دار به سیاره سرخ را ارتقا بخشد.

دومین آزمایشگاه فضایی موسوم به تیانگونگ-2 در پائیز سال آینده به مدار پرتاب خواهد شد و پس از آن فضاپیمای تیانژو در اواسط سال 2017 به فضا ارسال می‌شود. این فضاپیما قرار است برای انجام چند آزمایش به آزمایشگاه فضایی دوم متصل شود.

به گزارش ایسنا، امسال همچنین فضاپیمای شنژو 11 به همراه دو فضانورد با استفاده از دو موشک حامل لانگ مارچ 2F به فضا پرتاب و به تیانگونگ-2 ملحق خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا