پیشگیری از بلوغ زودرس با مصرف ماهی

محققان دانشگاه میشیگان به مدت شش سال با بررسی چهار صد و پنجاه و شش دختر دانش آموز که در سن 5 تا 12 سال قرار داشتند به این نتیجه رسیدند که دخترانی که گوشت قرمز بیشتری مصرف می کنند نسبت به همسالان خود که در رژیم غذائی خود از ماهی و روغن ماهی استفاده می کنند ، زودتر وارد مرحله بلوغ و چرخه قاعدگی می شوند .

به باور پزشکان ؛ بلوغ زودرس می تواند عوارض ناخوشایندی  در پی داشته باشد  واز مضرات بلوغ زودرس می توان به بیماری هایی نظیر سرطان پستان ، دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی و چاقی اشاره کرد .

نتایج این مطالعات نشان داد دخترانی که  مصرف گوشت قرمز به مدت 4 روز در هفته و 2 وعده در شبانه روز را داشته اند به طور متوسط اولین مرحله از بلوغ را در سن 12 سال و 3 ماهگی تجربه می کنند و این مساله در حالی است که همسالان آن ها که کمتر از گوشت قرمز تغذیه کرده بودند به طور میانگین اولین تجربه بلوغ  و نشانه های قاعدگی را در سن 12 سال و 8 ماهگی داشته اند . در ادامه این تحقیقات عنوان شد دخترانی که ماهی هایی نظیر ماهی آزاد و ساردین را در برنامه غذایی خود به میزان یک بار در هفته گنجانده بودند ، به طور میانگین در 12سال و 6 ماهگی اولین مراحل بلوغ را تجربه کرده اند .

به باور پزشکان ؛ بلوغ زودرس می تواند عوارض ناخوشایندی  در پی داشته باشد  واز مضرات بلوغ زودرس می توان به بیماری هایی نظیر سرطان پستان ، دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی و چاقی اشاره کرد .

اریکا یانسن ، پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی در رابطه با این موضوع  اظهار داشت که خطر بلوغ زودرس بیشتر در سنین بزرگسالی نمود پیدا می کند و به طور خاص می توان از مصرف گوشت قرمز و ارتباط مستقیم آن با ایجاد  سرطان پستان در زنان یاد کرد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن  به طور مشروح در آخرین شماره مجله تخصصی تغذیه با عنوان Nutritio  منتشر شده  و در اختیار پزوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا