افزایش خطرسرطان پوست با مصرف ویاگرا

به تازگی تیمی از محققان در دانشگاه توبینگن آلمان به مطالعه تاثیرات جانبی داروهای تقویت کننده جنسی که عموما جهت رفع ناتوانی های جنسی تجویز می شود پرداخته و به طور خاص اثرات  داروی ویاگرا را بررسی کردند. در این مطالعات مشخص شد که مصرف این دارو خطر ابتلا به ملانوما که یکی از مرگبار ترین اشکال سرطان پوست است را در مردان افزایش می دهد .

ماده داروئی  سیلدنافیل ، که  با نام تجاری و عنوان ویاگرا از اواخر سال 1990 میلادی به بازار عرضه می شود ، اثری محرک روی مولکول های  پیام رسان گوانوزین مونوفسفات حلقوی گذاشته و باعث رشد ملانوما بدخیم می شود .

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در توضیح این موضوع عنوان کردند که ماده داروئی  سیلدنافیل ، که  با نام تجاری و عنوان ویاگرا از اواخر سال 1990 میلادی به بازار عرضه می شود ، اثری محرک روی مولکول های  پیام رسان گوانوزین مونوفسفات حلقوی گذاشته و باعث رشد ملانوما بدخیم می شود . این تحقیقات و نتایج حاصل از آن ، با بررسی روی  حیوانات و کشت سلول های انسانی به دست آمده است .

سلول ها به طور معمول شامل یک آنزیم به نام فسفودی استراز  نوع 5 بوده که به طور مداوم با شکست سلول های تازه شکل گرفته گوانوزین مونوفسفات حلقوی همراه است و سیلد نافیل یا همان ترکیبات داروهای تقویت کننده جنسی باعث مهار این آنزیم شده و در نتیجه ملانوم شروع به گسترش کرده و شدت رشد آن سریعتر می شود .

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره  مجله علمی  Cell Reports   ارائه شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا