ابداع روشی برای گازسوز کردن نیروگاه‌ها با افزایش راندمان و کاهش آلاینده‎ها

دکتر محمدرضا شاه نظری با بیان این که این طرح با عنوان «ارائه راه حل محاسباتی عملیاتی جدید برای بهینه‌سازی عملکرد احتراق با سوخت گاز در نیروگاه‌های بخار با در نظر گفتن ملاحظات زیست محیطی» اجرایی شده است، به ایسنا گفت: سوخت مازوت آلودگی‎های زیادی ایجاد و هزینه‌های گزافی را بر نیروگاه‌ها تحمیل می‌کند.

وی با تاکید بر این‌ که ایران دومین کشور تولیدکننده گاز در دنیا است، اظهار کرد: با توجه به این پتانسیل، کشور در تلاش است تا صنایع احتراقی به سمت گازسوز کردن هدایت ‌شوند ولی صنایع برای گازسوز شدن با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

شاه‌نظری، کاهش راندمان و توان صنایع را از جمله این مشکلات دانست و افزود: در این مطالعات تلاش کردیم تا از سوخت گاز در نیروگاه‌ها بدون ایجاد مشکلات زیست محیطی و با بالاترین توان و راندمان استفاده کنیم.

مجری این طرح با اشاره به قطع سوخت مازوت برخی از نیروگاه‌ها، یادآور شد: این امر انگیزه‌ای برای اجرای این پروژه در دو بخش تحقیقاتی و پژوهشی و عملیاتی شد.

وی با اشاره به نحوه اجرای این طرح خاطرنشان کرد: در این پروژه سیستم احتراقی نیروگاه را به سمت سیستم‌های کاهش دهنده آلاینده‌های هوا بردیم و با توجه به این که مشعل‌های نیروگاه‌ها قدیمی بودند، از این رو مشعل‌ها را شبیه‌سازی کردیم و بر اساس آن مشعل‌ها را با ایجاد تغییراتی، با هزینه جزئی به سیستم‌هایی کم‌آلاینده تبدیل کردیم.

شاه‌نظری، روش استفاده شده برای گازسوز کردن بویلرهای نیروگاه‌ها را روش جدید تلفیق دو روش تنظیم سوخت (fuel biasing) و هوای بالاسر (OFA) ذکر کرد و ادامه داد: در این طرح تمامی اجزای دیگ بخار لوله آبی نیروگاهی به صورت مجزا و یک به یک تحلیل و شبیه‌سازی شده است.

این محقق تصریح کرد: برای این امر برای اولین‌بار اقدام به پیاده‌سازی نرم‌افزار بومی کردیم که بر اساس محاسبات حرارتی، به شبیه‌سازی اجزای مورد نظر نیروگاه‌ها اقدام می‌کند و با توجه به داده‌های به دست آمده از این شبیه‌سازی، قادر به بررسی رفتار بویلرها در شرایط احتراق‌های مختلف هستیم.

به گفته این محقق، نرم‌افزار طراحی شده برای هر نیروگاهی به طور مجزا باید پیاده‌سازی شود که این جنبه نیز در این نرم‌افزار دیده شده است.

وی با تاکید بر این که این طرح با بهره‌گیری از امکانات موجود و توانمندی ساخت داخل و بر پایه سال‌ها پژوهش تجربی و محاسباتی قادر به ارائه روش مناسب در شبیه‌سازی مشعل‌ها و کوره‌های احتراقی است، اضافه کرد: مهم‌ترین دستاورد اجرای این پروژه، افزایش 40 درصدی توان نیروگاه‌ها است، به گونه‌ای‌که هزینه پروژه از درآمد اضافی حاصل از طرح ظرف مدت سه تا چهار ماه جبران می‌شود.

شاه‌نظری با تاکید بر این که توان نیروگاه 100 مگاواتی با استفاده از این روش گازسوز کردن به 143 مگاوات افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: بازگشت سرمایه از دیگر مزایای این روش است؛ ضمن آن که سالانه چندین میلیارد متر مکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

وی تاکید کرد: این طرح در نیروگاه بخار «شهید منتظر قائم» اجرایی شده است.

این طرح از سوی دکتر محمدرضا شاه‌نظری و با همکاری حسین شکوهمند، عبدالعظیم نیازی، ابوالقاسم رنجبر طهرانی، کاوه سوادکوهی، مسعود مشهدی رحیم، میلاد اسفندیار، آرمین کریمیان، کورش شاه‌نظری و فاطمه نیکان در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر اجرایی شده است.

این طرح در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی حائز رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی شد. بیست و نهمین جشنواره‌ بین‌المللی خوارزمی، 17 اسفند ماه 94 با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و برخی از سفرای کشورها در سالن اجلاس برگزار شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا