ساخت نانوزیست حسگر با استفاده از ذرات مغناطیسی

محققان موسسه فیزیک آکادمی علوم روسیه موفق به ارائه زیست حسگری شدند که در آن از نانوذرات مغناطیسی استفاده شده است.
با استفاده از این حسگر می توان غلظت پروتئین ها را در نمونه های مختلف اندازه گیری کرد.
این حسگر در انواع مختلف سیال ها نظیر سیال های رنگی و مات امکان انجام آزمون را دارد.
محققان این پروژه می گویند این زیست حسگر نه تنها می تواند بیماری های مختلف را شناسایی کند بلکه کاربردهای متعدد دیگری نیز دارد. برای مثال می توان از آن برای آنالیز محصولات غذایی و دارویی استفاده کرد.
در مقیاس مولکولی، جوهرهای نانوذرات مغناطیسی می توانند به آنتی بادی ها متصل شوند، آنتی بادی هایی که به پروتئین مورد نظر می چسبند.
این ترکیب روی سطح یک ساختار متخلخل قرار داشته و این ساختار درون سیالی قرار می گیرد. دو ستون مختلف برای این تست در نظر گرفته می شود که یکی نقش کنترل و دیگری نقش تست را دارد.
در ستون تست، آنتی بادی ها به پروتئین مورد نظر متصل شده و سپس به ذرات مغناطیسی می چسبند. در ستون کنترل، تنها آنتی بادی به ذرات مغناطیسی متصل می شود. از بخش کنترل برای این اطمینان از مناسب بودن این روش برای شناسایی پروتئین مورد نظر استفاده می شود.
الکسی اورلوف از محققان این پروژه می گوید: این تست نه تنها در آزمایشگاه بلکه در کیلینیک ها هم قابل انجام است. با استفاده از فلورسنت و رنگ می توان نتیجه آزمایش را بدست آورد. به دلیل وجود نانوذرات مغناطیسی می توان این تست را به صورت نواری برای محلول ها مات نظیر نمونه ادرار یا خون انجام داد. برای دقت بیشتر در اندازه گیری می توان یک دستگاه شناسایی قابل حمل برای این کار ساخت.
به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ، این روش نه تنها حساسیت بالایی دارد بلکه برای طیف وسیعی از پروتئین ها قابل استفاده است. محدوده بالای غلظت در این روش 4000 برابر بیشتر از روش های رایج است. نتایج این پروژه در نشریه Biosensors and Bioelectronics منتشر شده است.