رفع تصرف صدها هکتار زمین تا آزاد شدن محیط بان محکوم به اعدام

ابلاغ سیاست های کلی محیط زیستی نظام توسط مقام معظم رهبری، لحاظ شدن محیط زیست در برنامه ششم توسعه، حضور پررنگ ایران در نشست پاریس، رفع تصرف از صدها هکتار زمین در اراضی تحت پوشش سازمان محیط زیست و آزاد شدن محیط بان محکوم به اعدام برخی ازاقدامات محیطی زیستی در سالجاری است.

توجه به محیط زیست و مسایل زیست محیطی در دولت یازدهم رنگ و بوی تازه ای به خود گرفت به گونه ای که نتیجه برخی از عملکردهای دولت و سازمان محیط زیست موجب دلگرمی دوستداران و حافظان محیط زیست شد.

*** ابلاغ سیاست های کلی محیط زیستی نظام توسط مقام معظم رهبری
معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با ایرنا گفت: یکی از اقدامات ارزشمند و قابل تامل محیط زیستی در سالجاری تهیه سیاست های کلی نظام در زمینه محیط زیست برای اولین بار و ابلاغ آن توسط مقام معظم رهبری است که راهگشای بسیاری از مشکلات محیط زیستی کشور شد.
وی افزود: تاکنون کشور سیاستی کلی در زمینه محیط زیست نداشت و با توجه به شکننده شدن محیط زیست و وضعیت ناخوش حیات وحش و گونه های گیاهی تهیه و ابلاغ آن توسط مقام معظم رهبری بسیاری از مشکلات را کاهش خواهد داد.

*** محیط زیست در برنامه ششم توسعه
ابتکار گفت: برای اولین بار در کشور مقوله محیط زیست در قالب یک بخش جداگانه در برنامه توسعه کشور دیده شده است و برای این منظور تاکنون جلسات متعددی با حضور سازمان های مردم نهاد و دست اندرکاران این موضوع در سازمان محیط زیست برگزار شده است.
وی افزود: برنامه ششم توسعه با رویکردی که محیط زیست را به عنوان موضوعی خاص دیده و از جمله با لحاظ توسعه دیپلماسی محیط زیست، کاهش گازهای گلخانه ای، مقابله با آلودگی هوا، احیای تالاب ها، رودخانه ها، جنگل ها و حمایت از تنوع زیستی کشور، در صدد است با ساز و کارهای جدی تر و عملی تری افق آینده محیط زیست را ترسیم کند.
ابتکار اظهار کرد: از ویژگی های برنامه ششم توسعه این است که موضوع محیط زیست در تمام بخش های مختلف آن جاری است، به علاوه برای محیط زیست به عنوان یک موضوع فرابخشی، سند فرابخشی مجزایی در این برنامه پیش بینی شده و با سیاست های کلی ابلاغی رهبری، اهداف جهانی توسعه پایدار و توافق پاریس برای کاهش گازهای گلخانه ای در قالب برنامه اقتصاد کم کربن هماهنگ است.

*** حضور پررنگ ایران در نشست آب و هوایی پاریس
معاون رییس جمهوری گفت: وضعیت محیط زیست جهانی به مرحله ای رسید که تمام کشورها از ادامه این روند احساس خطر کرده اند، بررسی های جهانی نشان می دهد در صورت محدود نکردن گرمایش زمین تا سال 2030، عواقب جبران ناپذیری از بروز انواع بیماری ها و عوارض زیست محیطی گریبانگیر بشر خواهد.
وی افزود: بر این اساس سران 195 کشور 30 نوامبر (9 آذر) در نشستی موسوم به تغییرات اقلیم ( کاپ 21) در پاریس گردهم آمدند تا با ارایه راهکارهایی مانع گرمتر شدن زمین شوند که کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مهمترین تصمیم این نشست بود.
وی با اشاره به نقش پررنگ ایران در کاپ 21 گفت: در این نشست قرار شد ایران 4 درصد بدون شرط و 8 درصد مشروط به رفع تحریم ها و در مجموع 12 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای خود تا سال 2030 را کاهش دهد.

*** تهیه کارنامه عملکرد زیست محیطی دستگاههای اجرایی
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: عملکرد زیست محیطی دستگاه های اجرایی جمع آوری و به سازمان محیط زیست ارسال شد و تا آخر هفته جاری نیز منتشر می شود.
وی گفت: از آنجا که حفاظت از محیط زیست از عهده یک سازمان یا نهاد بر نمی آید، با دریافت این گزارش ها سهم دستگاه ها در این راستا مشخص می شود.

*** آغاز طرح های گسترده مقابله با گرد و غبار در خوزستان
ابتکار گفت: پدیده گرد و غبار چند سالی است که کشور به ویژه استان های غربی و جنوبی را درگیر کرده است ، در این میان خوزستان از تمام استان ها بیشتر در عذاب است که برای رفع این معضل اقداماتی صورت گرفته است.
وی افزود: بر این اساس برنامه مقابله با گرد و غبار در این استان تهیه و هر سازمان متولی اجرای بخش های مرتبط خود شده است.
ابتکار ادامه داد: بر این اساس برای تثبت خاک و شن های روان سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری اقدام به کاشت نهال در منشاء های شناسایی شده گرد و غبار کرده است.
وی گفت: پیش از این دانشگاه چمران با همکاری برخی مراکز پژوهشی اقدام به شناسانی منشاء گرد و غبار در این استان کرده بود.

*** تصویب سقف 3 هزار امتیازی سختی کار محیط بانان
معاون رییس جمهوری گفت: سقف فوق العاده سختی شرایط کار محیط بانان 3 هزار امتیاز است که بعد از پیگیری های فراوان از سوی سازمان محیط زیست در جلسه هیات دولت مورد تایید اعضا قرار گرفت و به طور کامل به تصویب رسید که این مساله در بهبود دریافتی و معیشت محیط بانان تاثیر گذار خواهد بود.
وی اظهار کرد: محیط بانان وظیفه حفاظت از 11 درصد خاک کشور را که جزو مناطق حفاظت شده است برعهده دارند که دراین راه سختی ها و مشقت های زیادی را متحمل می شوند.
وی تاکید کرد: در یک سال و نیم گذشته اقدامات زیادی برای بهبود وضعیت معیشتی و دریافتی محیط بانان در سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است که تصویب این فوق العاده یکی از این گام ها است که امیدواریم در بهبود معیشت محیط بانان تاثیر گذار باشد.

*** انتشار سومین گزارش وضعیت محیط زیست کشور
ابتکار گفت: سومین گزارش وضعیت محیط زیستی کشور بعد از 8 سال وقفه، امسال تهیه و منتشر شد، گزارش های اول و دوم سال های 82 و 83 منتشر شده بود.

*** رفع تصرف از صدها هکتار زمین در اراضی تحت پوشش سازمان محیط زیست
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در 17 اسفند 93 گفت: ایشان در بیاناتشان تخریب محیط زیست را جرم دانستند و تاکید کردند منابع طبیعی و مناطق حفاظت شده نباید به هیچ دلیلی تصرف شوند.
وی افزود: بر این اساس اقداماتی اساسی در سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات کل استانی صورت گرفت که در ادامه آن صدها هکتار زمین تصرف شده در مناطق حفاظت شده در لواسانات، میانکاله، ورجین و استان فارس رفع تصرف شد.

*** انتخاب نماد محیط زیستی برای فدراسیون های ورزشی
معاون رییس جمهوری به همکاری خوب سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه ای میان دو نهاد به امضا رسیده که بر اساس آن تاکنون اقدامات محیط زیستی سازنده ای صورت گرفته است.
وی افزود: تاکنون بیش از 50 فدراسیون گونه های جانوری و گیاهی در خطر انقراض را به عنوان نماد خود پذیرفته اند که قطعا حرکت بسیار نتیجه بخشی در راستای حفظ این گونه ها خواهد بود.

*** همکاری با وزارت آموزش و پرورش
ابتکار گفت: همچنین تفاهم نامه ای میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده که بر اساس آن همکاری هایی مانند تهیه کتاب های زیست محیطی از جمله کتاب ' انسان و محیط زیست ' و برنامه ریزی برای شکل گیری مدارس زیست محیطی در حال اجرا است.

*** آزاد شدن محیط بان دنا
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از زیباترین اتفاقات در سالجای آزاد شدن اسعد تقی زاده محیط بان دنا است که در تاریخ 26 مرداد 87 در منطقه حفاظت شده دنا با شلیک گلوله وی مجتبی رضایی نیک کشته شد که بعد از برقراری دادگاه حکم اعدام وی صادر شد که اکنون بعد از 8 سال با گذشت اولیای دم این محیط بان از زندان آزاد شد.

*** پیگیری لوایح چهارگانه محیط زیستی از مجلس شورای اسلامی
معاون رییس جمهوری گفت: سازمان حفاظت محیط زیست چهارلایحه آب، خاک، هوا و ارزیابی زیست محیطی را تهیه و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.
وی افزود: بعد از یکسال پیگیری مستمر سازمان محیط زیست از مجلس هیچ کدام از این لوایح به نتیجه نرسیده است که حتی لایحه ارزیابی زیست محیطی نیز از سوی مجلس رد شد این در حالی است که داشتن ارزیابی زیست محیطی برای اجرای تمام طرح ها الزامی است و سازمان نیز با جدیت این موضوع را پیگیری می کند.

*** افزایش جریمه شکار جانوران وحشی به بیش از پنج برابر
ابتکار گفت: جریمه شکار جانوران وحشی با توجه به ماده سه قانون شکار و صید به طور متوسط حدود پنج برابر و برخی از گونه ها بیش از 10 تا 16 برابر افزایش یافته است.
وی افزود: در تعرفه جدید جریمه پلنگ از 5 میلیون تومان به 80 میلیون تومان، یوزپلنگ از 20 میلیون تومان به 100 میلیون تومان، گوزن زرد ایرانی از 5 میلیون تومان به 60 میلیون تومان، مرال و شوکا از 3 میلیون و 200 هزار تومان به 35 میلیون تومان و قوچ و میش و کل و بز و جبیر به 10 میلیون تومان افزایش یافت.

*** امضای تفاهم نامه های بین المللی
ابتکار گفت: در سالجاری تفاهم نامه های بین المللی محیط زیستی سازنده ای میان سازمان حفاظت محیط زیست و کشورهایی مانند فرانسه، فنلاند، اتریش، ایتالیا و دانشگاه لبنان با دانشگاه محیط زیست منعقد شده است.
وی تاکید کرد: اکنون که دوران پسابرجام به سر می بریم می توان از این فرصت و با کمک این تفام نامه ها فناوری های روز دنیا را برای حفاظت از محیط زیست وارد کشور کرد.

*** بازگشت فسیل های ایرانی ازآمریکا
ابتکار گفت: یکی دیگر از اتفاقات خوشایند در زمینه محیط زیست بازگرداندن فسیل های مراغه به ایران است که حدود 40 سال پیش در مراغه کشف و برای انجام تحقیقات به آمریکا ارسال شده بود.
وی افزود: این کاوش براساس همکاری مشترک بین ایران و آمریکا از سال 1974 تا 1976 (1352- 1354) آغازشد و براساس آن کارشناسان دو کشور موفق به کشف تعداد زیادی فسیل از مراغه که یکی از چهار منطقه مهم دنیا در حوزه ذخایر فسیلی است، شدند.
وی افزود: زمانی که اکتشاف انجام شد اعلام شده بود حدود سه هزار قطعه فسیل از مراغه کشف و استخراج شد که از این تعداد هزار و 500 قطعه در ایران بود، بنابراین انتظار داشتیم هزار و 500 قطعه را از آمریکا دریافت کنیم اما آمارها نشان می دهد 1351 فسیل به ایران بازگردانده شد و بقیه در قالب توده هایی وارد کشور شد.

*** قطع مازوت پنج نیروگاه
همچنین سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برنامه های کاهش آلودگی هوا در کشور گفت: بر این اساس در سال 93 مصوبه ای در 9 محور اساسی و 35 فعالیت به تصویب رسید و که تغییر سوخت نیروگاه ها از مازوت به گاز یکی از این فعالیت ها است.
وی افزود: نیروگاه ها روزانه 40 میلیون لیتر مازوت و 10 تا 15 لیتر گازوییل مصرف می کنند و آلودگی زیادی به همراه دارند بر این اساس با هماهنگی وزارت نفت، گاز پنج نیروگاه از جمله منتظر قائم کرج، شهید منتظری اصفهان، شازند اراک، نیروگاه تبریز و رامین اهواز برای سوخت تامین شده است.

*** توقف احداث 15 سد در کشور
متصدی در خصوص ارزیابی زیست محیطی پروژه ها گفت: داشتن ارزیابی زیست محیطی برای اجرای پروژه ها الزامی است که بر این اساس برخی پروژه های نفتی، سدسازی، فولاد کرمان، سد شفارود، سد خرسان و انتقال آب سبز کوه برخی از پروژه های متوقف شده هستند و تا زمان تعیین تکلیف متوقف می مانند.
وی گفت: همچنین 15 سدی که مجوز زیست محیطی نداشته اند با هماهنگی وزارت نیرو تمام مجوز آنها لغو و اجرای آن ها متوقف شده است، برخی از این سدها بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.
متصدی افزود: امسال 114 پروژه توسعه ای مورد بررسی قرار گرفت که 35 پروژه به دلیل عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی، نداشتن گزارش علمی و اثرات مخرب رد شدند، 14 پروژه مجوز کامل دریافت کردند، 24 پروژه موافقت مشروط گرفتند و قرار شد 37 پروژه طرح مجدد شوند.