کشف سیارات جدید با آدم آهنی!

تلسکوپ «Large Binocular Telescope» که به تازگی به روزرسانی های زیادی در آن صورت گرفته است، در ارتفاعات «Mount Graham» آریزونا قرار داشته و از جمله مهمترین ابزارهای زمینی برای رصد ستارگان به شمار می آید.

دهانه چشم های این تلسکوپ یا همان آینه های فوق حساس آن ۸.۴ متر قطر داشته و قابلیت جمع آوری پرتوهای نوری بسیار ضعیف را هم دارد. نکته جالب توجه درخصوص این تلسکوپ، استفاده از دو آینه در آن است.

این ابتکار عمل موجب شده تا در حین تلفیق شدن با یکدیگر همانند تلسکوپ تک آینه ای به قطر دهانه ۱۱.۸ متر عمل کند. از این نظر می توان آن را بزرگترین تلسکوپ فعال جهان به شمار آورد.

درحال حاضر اخترشناسان از این تلسکوپ بسیار قدرتمند جهت بررسی دقیق گرد و غبار اطراف ستارگان دوردست استفاده می کنند به این امید که پی به راز محو شدن نور منعکس شده از سیاراتی شبیه زمین ببرند.

آنها همچنین امیدوارند تا با تجزیه و تحلیل دقیق ترکیبات شیمیایی موجود در اتمسفر سیاراتی که از این طریق شناسایی می شود، احتمال وجود اشکالی از حیات در آنها را مورد مطالعه قرار دارند.

از عمر پروژه های جهانی شناسایی سیاراتی که شباهت هایی با زمین داشته باشند سال های زیادی نمی گذرد اما در همین مدت اندک و به لطف دستاوردهای تلسکوپ هایی نظیر