ثبت تصویر رشد سلول های عصبی در مغز

انسان با سلول های مغزی کامل به دنیا نمی آید بلکه سلول های بخش های خاصی از مغز در طول زندگی رشد پیدا می کنند. این تصویر که در فرایند انجام آزمایشی بر روی موش ها تهیه شده است را می توان اولین تصویری به حساب آورد که در آن می توان رشد سلول های عصبی جدید یا همان نورون ها در مغز زنده را مشاهده کرد.

بشر تا کنون موفق نشده بود تا نحوه رشد این نورون در یک مغز زنده را مشاهده کند ولی به تازگی محققان دانشگاه کلمبیا با کاشت میکروسکوپ های بسیار ریزی در مغز موش های زنده توانسته اند این فرایند را به ثبت برسانند.

پیش از این دانشمندان تصور می کردند که مغز ما در ابتدای تولد به صورت کامل شکل گرفته است اما تحقیقات اخیر در این زمینه نشان داده است که نورون های جدیدی نیز در طول زمان رشد پیدا می کنند. بیش تر آنها نیز در بخش هیپوکامپوس (hippocampus) مغز (ناحیه مربوط به یاد گیری و به یاد آوری) رشد پیدا می کنند

با این حال بشر تا کنون موفق نشده بود تا نحوه رشد این نورون در یک مغز زنده را مشاهده کند. اکنون محققان دانشگاه کلمبیا با کاشت میکروسکوپ های بسیار ریزی در مغز موش های زنده توانسته اند این فرایند را به ثبت برسانند. بخش های قرمز در تصویر نشان دهنده این نورون های جدید است.

محققان در سری آزمایش هایی که توانستند با استفاده از نور متمرکز شده سلول های جدیدی را در مغز شناسایی کنند به این نتیجه رسیدند که این نورون ها برای کمک به نوع مشخصی از پردازش حافظه رشد پیدا می کنند. این نوع از پردازش حافظه به حیوانات اجازه می دهد تا خاطرات جدید را از یکدیگر تفکیک کنند. این محققان بر این باورند که دانستن بیش تر در این باره می تواند به ساخت داروهای جدیدی برای درمان شیزوفرنی یا افسردگی منجر شود.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا