ساخت ماده سه بعدی با قابلیت تغییر شکل خودکار

تصور کنید که می توانید چادر بسیار بزرگی را که خود را به یک کیف کوچک تبدیل کرده است، در مدت زمانی بسیار کم بگشایید، چنین ساختاری سرانجام توسط دانشمندان طراحی شده و قابل استفاده است. محققان دانشگاه هاروارد در تحقیقات جدید خود موفق به ساخت ماده ای شده اند که می تواند به سرعت از حالت سه بعدی به صورت ورقه ای و تخت بیاید.

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، ساختار این ماده در واقع از مکعب های اکسترود شده ساخته شده است. این مکعب ها با لبه های قابل انعطاف خود می توانند به 24 حالت و 36 لبه به شکل های بسیار عجیب در بیایند. در ابتدا، محققان با تا کردن لبه های مختلف این ماده، روش های متفاوت تغییر شکل آن را نشان دادند. سپس این تیم تحقیقاتی توانستند با اضافه کردن یک سیستم پنوماتیک ساده به این ماده اجازه دهند تا به صورت خودکار تغییر شکل پیدا کند.

سپس این محققان برای ساخت یک مکعب بزرگ 64 جسم را با یک دیگر ترکیب کردند. هر یک از این سلول ها با حرکات متحد می توانند کل ساختار این ماده را به شکل کاملا صاف دربیاورند. لازم به ذکر است که نوع هندسه به کار گرفته شده در ساخت این ماده خواص اصلی این ماده از قبیل سفتی یا انعطاف پذیری آن را تحت تاثیر قرار داده است. یکی از محققان فعال در این پروژه به نام یوهانس اورولد (Johannes Overvelde) این ماده را همه کاره توصیف کرده است. او در این باره می گوید: «این پژوهش طبقه ای جدید از مواد انعطاف پذیر را معرفی می کند که کاملا مقیاس پذیر هستند. برای اندازه گیری این ماده می توان از مقیاس هایی نظیر متر و نانو بهره برد و می توان از آن در ساخت است های جراحی قابل حمل توسط تیم های امداد بهره برد.»