ساخت بیش از 50 محصول زیست فناوری در داخل کشور

بر اساس گزارشی که در این جلسه ارائه شد، ابتدا سهم دانشگاه‌های کشور در تربیت متخصصین زیست فناوری و درصد اعضای هیئت علمی در حوزه زیست فناوری بررسی شده و سپس با بررسی وضعیت بین المللی این فناوری در جهان اعلام شد سهم ایران در تولید علم در زیست فناوری نزدیک به یک درصد تولید علم جهان و 20 درصد تولید علم در منطقه است.

همچنین بر اساس آمار ارائه شده در این گزارش، از 420 شرکت فعال در حوزه زیست فناوری 256 شرکت دانش بنیان هستند که توانسته‌اند بیش از 50 محصول صادراتی در این زمینه عرضه کنند.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به ایجاد سامانه آماری زیست فناوری اقدامات دیگری مانند به روز رسانی سند ملی زیست فناوری، تعیین اولویت‌های پژوهشی زیست فناوری در پزشکی و کشاورزی، تهیه گزارش جامع از تنوع زیستی کشور، طراحی و راه اندازی نظام ملی زیست فناوری دانش آموزی و راه اندازی سامانه زیست فناوری ایران از سایر اقدامات انجام شده در این حوزه برشمرده شده است.

به گزارش ایسنا، بر پایه همین گزارش با تأسیس صندوق حمایت از سرمایه گذاری زیست فناوری توسط ستاد توسعه زیست فناوری در مدت 6 ماه فعالیت این صندوق، 235 میلیارد ریال قرارداد به امضاء رسیده و در این راستا با ایجاد 18 شرکت زایشی زیست فناوری زمینه انتقال دانش فنی از بخش دولتی به بخش خصوصی تسهیل شده است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: نیاز به فرآوری بهینه ظرفیت‌های زیست محیط زیستی با استفاده از توانایی‌های ستاد زیست فناوری، حمایت و پشتیبانی از ذخایر ژنتیک کشور، همکاری صنایع کشور در خرید محصولات زیست‌ فناورانه جهت تامین نیازهای کلان ملی و تمرکز بر ظرفیت‌های بخش خصوصی در راستای تأمین مالی بخش زیست فناوری.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا