تدوین استاندارد فیروزه ایران درحال پیگیری است

اسماعیل پیش بین افزود: یکی از اقداماتی که این کانون در دست بررسی دارد تدوین استاندارد فیروزه ایران (نیشابور) به عنوان برند جهانی است که تا کنون چندین جلسه کارشناسی نیز در این زمینه برگزار شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه فیروزه نیشابور یکی از با کیفیت ترین فیروزه های دنیا است می تواند به عنوان برند مقایسه ای برای مقایسه و قیمت گذاری سایر فیروزه های دنیا مورد استفاده قرار گیرد.
عضو کمیته تدوین استاندارد ملی جواهرات گفت: برای این منظور نیاز است از طریق اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی، استاندارد برای فیروزه نوشته و پس از آن تدوین شود که در حال حاضر کانون هماهنگی های لازم را انجام داده تا سال آینده شاهد تدوین این استاندارد باشیم.
وی گفت: در واقع فیروزه نیشابور برندی برای ایران است و در بسیاری از کشورها در حوزه جواهرات و سنگ های قیمتی ایران را با فیروزه آن می شناسند، همانطور که کلمبیا را با زمرد آن می شناسند.
پیش بین بیان کرد: البته درکشوراستاندارد ارزیابی و درجه بندی برلیان و الماس، استاندارد شناخت سنگ های رنگی و درجه بندی مروارید نوشته شده است اما برای فیروزه استانداردی نداشتیم.
وی اظهار کرد: اهمیت فیروزه درکشور به قدری است که صنعت این سنگ ثبت ملی شده، امیدواریم در آینده معدن فیروزه نیز ثبت جهانی شود و همچنین ثبت مشهد به عنوان مرکز جهانی سنگ های قیمتی را داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا