سرانه‌ای بودن بودجه یک نقیصه در آموزش عالی است

دکتر محمد فرهادی در آئین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر که امروز، 22 اسفندماه در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، با تبریک روز ملی راهیان نور و بزرگداشت شهدا، به بیان خاطراتی از حضور خود در سال‌های دفاع مقدس در این منطقه پرداخت و با قدردانی از زحمات و تلاش‌های دکتر مسعود صدری‌نسب ریاست پیشین دانشگاه در دوره مسئولیت وی، اظهار کرد: قطعأ از تجارب دکتر صدری‌نسب در بدنه وزارت و دیگر بخش‌ها استفاده خواهد شد.

وی با بیان این‌که این دانشگاه در ابتدا با نام دانشگاه علوم دریایی خرمشهر فعالیت می‌کرد و واژه "فنون" بعدها به اسم دانشگاه افزوده شد، گفت: تأکید ما بر کلمه "فنون" است زیرا این واژه مصداق کاربردی و کارآفرینی به این دانشگاه می‌دهد. دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر می‌تواند در حوزه تخصصی خود که علوم دریایی است، در زمینه‌های علم و فناوری و اقتصادی توسعه داشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به این‌که آمایش آموزش عالی در برنامه وزارت قرار دارد، تصریح کرد: از جمله موارد این طرح رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور در قالب 10 منطقه است. این رتبه‌بندی در چهار سطح بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و استانی انجام می‌شود.

فرهادی یکی از اهداف وزارت را حرکت به سمت کارآفرینی و تولید فناوری‌های نو عنوان کرد و افزود: بر این اساس حوزه‌های آموزشی و مهارت‌آفرینی به‌جدّ مورد توجه خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به برخی کمبودها در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، علت آن را در سرانه‌ای بودن بودجه دانشگاه‌ها دانست و گفت: نباید بودجه دانشگاه‌ها براساس سرانه دانشجویی تخصیص یابد و این موضوع یک نقیصه در آموزش عالی است؛ باید شاخص‌های دیگری علاوه بر تعداد دانشجویان در تخصیص بودجه دانشگاه ها مدنظر قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش بودجه دانشگاه‌ها در سال جدید خبر داد و تصریح کرد: در سال 95 شاهد افزایش 15 درصدی بودجه دانشگاه‌ها خواهیم بود؛ همچنین بخش قابل توجهی از بودجه و اعتبارات به حوزه پژوهش و فناوری اختصاص می‌یابد و این تخصیص هم به‌صورت ارزی و ریالی به دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر که جنبه فناوری دارند، انجام می‌شود.

همچنین در این مراسم، دکتر مسعود صدری‌نسب رئیس سابق دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با ارائه گزارشی از روند اقدامات انجام‌شده در این دانشگاه در مدت تصدی خود، اظهار کرد: در مدت اخیر دانشگاه در حوزه پژوهش و تولید مقالات رشد بسیاری داشته و به چهار دانشکده توسعه یافته است.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های آموزشی در راستای توسعه فعالیت‌های دانشگاه، افزود: دانشگاه برای توسعه فعالیت‌های خود در زمینه امور تخصصی آب و دریا، نیازمند یک استخر تحقیقاتی است که کارها در محوطه پردیس دانشگاه انجام شود. این امر مستلزم توجه بیشتر مسئولان و تخصیص مطالبات است.

همچنین در این مراسم دکتر لطف‌الله خواجه‌پور سرپرست جدید دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با ابراز قدردانی از حسن اعتماد وزیر علوم به وی در واگذاری این مسئولیت، به معرفی برنامه‌های خود پرداخت.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم حکم دکتر خواجه‌پور سرپرست دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر از سوی دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به وی اعطا و در حکمی دیگر از زحمات دکتر مسعود صدری‌نسب رئیس سابق این دانشگاه قدردانی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا