باید شکاف بین فرهنگ و فناوری در بحث آب رفع شود

به گزارش ایرنا، علی یار جوادی عصر چهارشنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی و جهانی آب در محل کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزود: مشکلی که اکنون در زمینه آب با آن مواجه هستیم به دوران کودکی ما بر می گردد زیرا در آن زمان نحوه مصرف صحیح آب را نیاموخته ایم.

وی با بیان اینکه در زمینه مصرف آب دچار یک عقب ماندگی فرهنگی هستیم گفت: هر گونه بخواهیم از آب استفاده می کنیم و آن را بی فرهنگی نمی دانیم در حالی که این روند مصرف که در واقع احترام نگذاشتن به حقوق دیگران است یک بی فرهنگی است.

یار جوادی افزود: باید فرهنگ استفاده از فناوری را نیز داشته باشیم ، بودن شیر آب در منازل یک نوع فناوری است که اگر روش صحیح استفاده از آن را ندانیم دچار مشکل خواهیم شد همانطور که امروزه با ان مواجه شده ایم و چالش های آبی و زیست محیطی به وجود امده است.

وی تاکید کرد: قطعا برای پیشرفته بودن به فناوری نیاز داریم اما باید بدانیم که 70 تا 80 درصد مشکلاتی که امروزه با ان مواجه هستیم ربطی به فناوری ندارد بلکه مساله مهم در نحوه استفاده از فناوری است.

همچنین زهرا صادقیان دانشیار پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشگر در زمینه فناوری نانو و آب گفت: امروزه فناوری نانو در زمینه های مختلف منابع آبی در بخش تصفیه پساب و حفاظت از لوله ها کاربردهای زیادی دارد.

وی افزود: 97 درصد آب جهان شور و فقط 3 درصد شیرین است که از این میزان حدود 70 درصد در بخش کشاورزی و 15 درصد در بخش های خانگی و صنعت استفاده می شود و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته مبنی بر اینکه جمعیت جهان تا 40 سال آینده 2 برابر می شود، با ادامه این روند جهان با معضل کم آبی مواجه می شود.

صادقیان با بیان اینکه در این شرایط قطعا به منابع آبی بیشتری نیاز است گفت: از فناوری نانو می توان برای شیرین کردن آب های شور استفاده کرد.

وی افزود: در صنعت نفت به ازای هر یک بشکه نفت سه بشکه آب که دارای نمک زیادی است، دورریز می شود که می توان با استفاده از فناوری نانو مانع هدر رفت این میزان آب شد.

صادقیان اظهار کرد: البته نانو با تمام فوایدی که دارد مضراتی نیز به همراه دارد اما تاکنون میزان این مضرات و خطرناک و سمی بودن آن هنوز شناسایی نشده است که باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.

دانشیار پژوهشگاه صنعت نفت گفت: اکنون بر روی استاندارد های استفاده از فناوری نانو کار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا