اجرای طرح های انتقال آب حوضه به حوضه مشمول ارزیابی زیست محیطی است

 معصومه ابتکار روز درگفت و گو با ایرنا درباره داشتن ارزیابی زیست محیطی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی اظهار کرد:برای خطوط انتقال، طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ارزیابی زیست محیطی به سازمان ارسال و مورد تایید قرار گرفته است، ارزیابی زیست محیطی آب شیرین کن ها نیز در حال انجام و تکمیل است.

وی گفت: البته باید در نظر داشته باشیم که یک دوره سخت خشکسالی را پشت سرگذاشتیم و یک دوره را هم پیش رو داریم و متاسفانه در یک دوره هم مدیریت ناکارآمد در بخش آب، منابع آبهای زیر زمینی و سدها داشته ایم که مشکلات زیادی را رقم زده است و اکنون شرایط بسیار دشواری برای نقاط مختلف کشور از فلات مرکزی رقم خورده است.
ابتکار تاکید کرد: برای سازمان حفاظت محیط زیست اجرای طرح انتقال آب حوضه به حوضه همواره آخرین گزینه است که آنهم حتما باید با داشتن ارزیابی زیست محیطی و رعایت الزامات محیط زیستی انجام شود، در واقع انتقال آب همیشه آخرین گزینه و راهکار برای سازمان است.
وی با اشاره به شرایط دشوار کنونی فلات مرکزی گفت: به هر حال باید راه حلی برای آن پیدا شود البته اولین راه حل اصلاح الگوی مصرف و اصلاح مدیریت منابع آب است، همچنین باید کشاورزی را اصلاح کنیم، میزان برداشت از منابع زیر زمینی را کم کنیم و کشاورزی ما با تغییر اقلیم سازگار شود.
معاون رییس جمهوری افزود: این موارد اولویت های اول تا نهم ما است ولی اگر در آخر به این جمع بندی برسیم که در هر صورت به منابع جدید آبی نیاز داریم ، چاره ای جز اجرای طرح انتقال حوضه به حوضه آنهم با رعایت ملاحظات زیست محیطی نداریم.
وی ادامه داد: امروزه بسیاری از کشورهای دنیا با رعایت الزامات زیست محیطی آب را از دریاها استحصال و استفاده می کنند ما هم با رعایت الزامات زیست محیطی یعنی انجام مطالعات ارزیابی می توانیم این طرح ها را با کمترین میزان خسارت انجام دهیم.
وی با تاکید مجدد بر اینکه اجرای تمام این طرح ها مشمول ارزیابی زیست محیطی است اظهار کرد: سازمان محیط زیست حتما پیگیر اجرای ارزیابی خواهد بود و هیچ کدام از طرح های انتقال آب و آب شیرین کن ها بدون مطالعات زیست محیطی اجرایی نخواهد شد.
ابتکار گفت: اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی در تمام مراحل با نظارت کامل سازمان محیط زیست انجام خواهد شد و امیدواریم شاهد تعهد و مسوولیت اجتماعی مجریان این طرح باشیم.
معاون رییس جمهوری تاکید کرد: اگر در روند اجرا تخلفی صورت گیرد سازمان محیط زیست کار را متوقف می کند، این جزو اختیارات ما است و یا اگر تخریب یا آلودگی اتفاق بیفتد قطعا می توانیم برخورد کنیم.
اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی با اختصاص اعتبار 400 میلیون دلار از محل صندوق توسعه در دستور کار دولت قرار گرفت که بر اساس بررسی های انجام شده، اولین استانی که آب خلیج فارس وارد آن می شود یزد خواهد بود که تحولی بزرگ در زمینه کشاورزی، صنعت و آب آشامیدنی در استان به وجود خواهد آورد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا