روسیه پاکسازی رادیواکتیوی فوکوشیما را آزمایش می کند

 خبرگزاری اسپوتنیک در این باره اعلام کرد که ژاپن امیدوار به دریافت کمک از روسیه برای رفع پیامدهای فاجعه فنی در نیروگاه اتمی «فوکوشیما – 1» است.زمین لرزه و سونامی سبب آسیب دیدن اساسی این نیروگاه از جمله ذوب بخش فعال راکتورها و پخش مقدار زیادی از ذرات رادیو اکتیو شد.برای کاهش دامنه پیامدهای خطرناک این سانحه، انبارهای بزرگ نگهداری پساب های رادیواکتیو و گودال هایی برای جمع آوری آب های آلوده به صورت ضربتی ساخته شد. هر چند هنوز منجمد کردن خاک برای جلوگیری از جاری شدن آب های رادیو اکتیوی به دریا ادامه دارد، اما فناوری ژاپن در این باره کافی نیست.

به گزارش این خبرگزاری، ژاپن سال 2014 با اختصاص 9 میلیون و 500 هزار دلار برای دریافت موثر ترین طرح در این زمینه، از 29 شرکت از جمله شرکت های «روس رائو» روسیه، «Kurion Inc» آمریکا و شرکت مشترک آمریکایی- ژاپنی Hitachi Nuclear Energy Canada Inc انتخاب شدند که باید تا پایان ماه جاری میلادی (مارس) برنامه پیشنهادی خود را ارائه بدهند.
«سرگئی فلوری» متخصص انستیتوی رادیو اکتیو «خلوپین» شرکت «روس رائو» و رهبر گروه روسی پروژه پیشنهادی برای پاکسازی فوکوشیما اعلام کرد که جهان تا کنون با چنین مقیاس بزرگی در رابطه با از بین بردن فضولات مایع رادیو اکتیو روبرو نشده بود.
وی گفت: شرکت روسی برای ارائه یک دستگاه پاکسازی آب آلوده تلاش می کند و باید کارآیی خود را در مقیاس ضروری صنعتی به ژاپنی ها نشان دهند که می تواند در آینده کمک کننده باشد و در پنج تا شش سال این مسأله را برطرف کند.
به گفته فلوری، دشواری اصلی، پاکسازی مقدار زیاد آب آلوده به تریتیوم می باشد که بیش از 700هزار متر مکعب فضولات آلوده جمع شده است و براساس فناوری روسیه، پاکسازی روزانه نزدیک به 4000 متر مکعب فضولات در روز مهم خواهد بود، زیرا تا کنون دستگاهی که بتواند در چنین سطحی کار کند در جهان وجود نداشته است.
کارشناس روس افزود: تاکنون مجموعه وسایل ساخته شده در این عرصه کارآیی پاکسازی 0100 تا 200 متر مکعب را دارد و با توجه به اینکه فضولات حاوی تریتیوم را نمی توان با جذب یا تبخیر از بین برد، پردازش آنها با تجزیه ایزوتوپی مرتبط شامل جداسازی هیدروژن رادیو اکتیو از ایزوتوپ های تریتیوم مطرح می باشد که طرح روسی برای بحران آلودگی فوکوشیما نیز در این مسیر سمت گیری شده است.
به گزارش ایرنا، شرکت «روس رائو» در حال آزمایش تجهیزات خود برای پاکسازی آب از مواد رادیو اکتیو است که اگر مورد پذیرش ژاپن قرار گیرد،اساس ساخت دستگاه بزرگ صنعتی را تشکیل خواهد داد و افزون بر این، روسیه فناوری دارای هزینه حداقلی را پیشنهاد خواهد داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا