گزارش تصویری از معماری با قطعات یخ

هتل یخی در روستایی به نام جاکسجاروی در ۱۷ کیلومتری شهر کیرونا در کشور سوئد قرار گرفته است . این هتل یخی نخستین هتل یخی در جهان است که در سال ۱۹۹۰ میلادی گشایش یافت و هم زمان با فصل سرما در این ناحیه ، هر ساله از ماه دسامبر (دی ماه) تا آپریل (اردیبهشت ماه) فعالیت می کند . این هتل با مساحت شش هزار متر مربع به عنوان بزرگ ترین هتل یخی و برفی جهان شهرت دارد.

سینا پرس : هتل یخی از اتاق های یخی تشکیل شده که صندلی ها و تخت خوابش نیز از برف های فشرده و قالب های یخ ساخته شده اند که از نزدیکی رودخانه تورن آورده شدند . قابل توجه است که همه چیز در این هتل با یخ درست شده اند و برای سالم نگه داشتن این وسایل یخی و دوری از آب شدن یخ ها، دمای داخل اتاق زیر منفی پنج درجه سانتیگراد نگه داشته می شو د.

داستان ساخت این هتل یخی بسیار جالب و خواندنی است. در سال 1989 میلادی گروهی از هنرمندان ژاپنی از محل فعلی هتل دیدن کرده و یک نمایشگاه هنری از هنرهای یخی در آنجا برپا می کنند. در بهار سال 1990 یک هنرمند فرانسوی به نام جانوت درید (Jannot Derid) نمایشگاهی از خانه های اسکیموها (خانه های یخی) به شکل استوانه ای در همان محل نمایشگاه قبلی برگزار می کند. در یکی از شب ها به اندازه کافی اتاق خالی در شهر وجود نداشت تا همه بازدید کنندگان در آنجا اقامت کنند . گروه باقیمانده از بازدیدکنندگانی که اتاق خالی پیدا نکردند، از مسئولین سوال کردند که اجازه دارند تا شب را در تالار نمایشگاه سپری کنند؟!. پس از موافقت، آنها شب را در کیسه خواب هایشان بر روی پوست گوزن شمالی به خواب رفتند .

همه ساله در فصل زمستان چندین هزار تن قالب یخی پهن و بزرگ از نزدیکی رودخانه تورن برداشت می شود و در انبار ذخیره می شود تا مورد استفاده قرار گیرد . برای ساخت اتاق ها، تالار و هال نزدیک به ده هزار تن یخ و نزدیک به سی هزار تن برف فشرده نیاز است . یخ ها برای ساخت طراحی لابی ، کنده کاری لیوان ها ، صندلی ها ، تخت خواب ها و … مورد استفاده قرار می گیرد و برای بخش ساختمانی و ساختار اصلی بنا به جهت مقاوم و محکم بودن از برف فشرده استفاده می شود. برای بازسازی هتل هر ساله هزار تن برف فشرده مورد استفاده قرار می گیرد .

در دوره میانی ماه نوامبر که درجه حرارت بسیار پایین آمده و برف همه جا را می پوشاند و سطح آن به حد مناسب می رسد، بهترین زمان برای برداشت برف و یخ برای ساخت و ساز هتل است . پس از چند روز برف ها به حد قابل توجهی سفت و محکم می شوند و به جایی می رسد که می شود از آنها برای ساخت دیوارها و تکمیل ساختمان یخی استفاده کرد . یخ ها و برف های فشرده را برش داده و به صورت بلوک در می آورند و آنها را به محل هتل منتقل می کنند . در آنجا هنرمندانی وجود دارند که به تزئین و کنده کاری یخ ها می پردازند تا نمایی زیبا و شگفت انگیز را خلق کنند .

پس از اینکه بهار فرا می رسد در دوره پایانی آن همه چیز شروع به آب شدن می کند و تنها زمان مناسب برای حیات هتل، هر ساله بین ماه دسامبر (دی ماه) تا آپریل (اردیبهشت ماه) است. پس از این زمان هتل با همه تجهیزات یخی اش ذوب شده و به رودخانه تورن باز می گردد. این هتل به عنوان یکی از عجایب هفتگانه سوئد شناخته می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا