کاهش 11 میلیارد مترمکعبی برداشت آب با اجرای طرح تعادل بخشی

مهندس جواد میبدی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به آخرین وضعیت طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، اظهار کرد: در حال حاضر کل دستورالعمل های طرح تعادل بخشی ابلاغ شده و در عمل از 2 ماه پیش این طرح به اجرا درآمده است. چون تا پیش از این زمان، یک ریال هم تخصیص اعتبار نداشتیم. به هرحال این طرح هزینه هایی چون تهیه و نصب کنتور، گروه های گشت و بازرسی، مسدود کردن چاه های غیرمجاز و… در بر دارد.

مديركل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا افزود: در این مدت بیش از 8000 چاه غیرمجاز مسدود شده است. حدود 26000 کنتور نصب شده و در مجموع 800 گروه گشت و بازرسی، شروع به کار کردند. خوشبختانه به 480 میلیون مترمکعبی که می بایست برای سال اول در برداشت آب صرفه جویی کنیم، دست یافتیم. اما در سال آینده، این مقدار باید به 2 برابر افزایش یابد. من فکر می کنم اگر سال آینده از نظر تخصیص اعتبارات مشکلی نداشته باشیم، اوج گیری این طرح را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اعتبارات امسال طرح تعادل بخشی، 325 میلیارد تومان بود، تصریح کرد: تاکنون حدود 130 میلیارد تومان از اعتبار امسال تخصیص پیدا کرده است. ما برای سال آینده چیزی در حدود 400 میلیارد تومان اعتبار گذاشتیم ولی اینکه دولت بتواند چه مقدار از این اعتبار را تخصیص بدهد، در آینده مشخص خواهد شد.

در حال حاضر میزان آب قابل برنامه ریزی در دشت های مختلف را محاسبه کردیم. یعنی مشخص شده که از هر دشت چقدر آب برداشت می شود و ما باید این برداشت را چقدر کاهش دهیم

میبدی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان آب قابل برنامه ریزی در دشت های مختلف را محاسبه کردیم. یعنی مشخص شده که از هر دشت چقدر آب برداشت می شود و ما باید این برداشت را چقدر کاهش دهیم. اولویت ما برای این کار آن است که اولا چاه های غیرمجاز را ببندیم و دوم، بر چاه های مجاز کنتور نصب کنیم که لااقل به اندازه پروانه برداشت کنند. در خیلی از دشت های کشور با همین اقدامات، مشکل حل خواهد شد.

وی افزود: در دشت های محدودی از کشور مثل دشت رفسنجان، با وجود همه این اقدامات باز هم مشکل خواهیم داشت. در این دشت ها می بایست پروانه ها را کاهش دهیم. البته این کار بعد از اجرای اقدامات قبلی انجام خواهد شد.

مديركل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا در واکنش به انتقاد مسوولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر نصب کنتورهای الکتریکی به جای کنتورهای حجمی، عنوان کرد: در برنامه جدید، دیگر از کنتورهای قدیمی که بر اساس مصرف برق، آب را اندازه گیری می کرد، استفاده نمی کنیم. الان تنها کنتورهای حجمی که آب عبوری را اندازه گیری می کنند و کشاورز هم می تواند آن را ببیند، نصب می کنیم. البته سیستم انتقال دیتا و قطع برق باز هم الکتریکی خواهد بود و از طریق کنتورهای طرح فهام وزارت نیرو صورت می گیرد.

میبدی در پاسخ به این پرسش که طرح تعادل بخشی چندساله خواهد بود؟ گفت: این طرح حداقل تا پایان برنامه ششم اجرا خواهد شد. البته ممکن است بعد از آن، باز هم تمدید شود. طبق برنامه باید تا پایان برنامه ششم، برداشت فعلی آب از چاه ها را 11 میلیارد مترمکعب کاهش دهیم. هم اکنون 42 میلیارد مترمکعب آب از چاه ها برداشت می شود و این عدد باید به 31 میلیارد مترمکعب برسد.   

 

گفت و گو: سیداحمد طبایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا