هفت شب هفت‌آسمان

شنبه 22 اسفند

هلال ماه در افق غربی و پس از غروب خورشید قابل‌مشاهده است. اندکی بالاتر از ماه هلالی می‌توانید خوشه پروین را ببینید. ماه در حال نزدیم شدن به‌صورت فلکی ثور است و فردا شب در نزدیکی این خوشه قرا ر می‌گیرد.

یکشنبه 23 اسفند

ماه در فاصله 10 درجه‌ای خوشه پروین قرار دارد. منظره‌ای دیدنی بر فراز افق غربی که پس از غروب خورشید و تا ساعات اولیه شب می‌توانید آن را مشاهده کنید. خوشه پروین یکی از معروف‌ترین خوشه‌های باز ستاره‌ای است. این خوشه که به نام هفت‌خواهران نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از ستاره‌های میان‌سال است که در کنار هم یکی از نزدیک‌ترین خوشه‌های ستاره‌ای به زمین را تشکیل می‌دهند و در فاصله حدود 444 سال نوری از زمین قرار دارند. شما با چشمان مسلح و بسته به وضعیت هوا می‌توانید چندتایی از ستاره‌های اصلی آن را تفکیک کنید.

دوشنبه 24 اسفند

 اگر در نیمه شرقی ایران زندگی می‌کنید بلافاصله بعد از غروب می‌توانید شاهد یک اختفای بی‌نظیر باشید. اختفاها زمانی رخ می‌دهند که جرمی مانند ماه از مقابل ستاره یا سیاره‌ای دیگر عبور می‌کند. امشب ستاره درخشان دبران در صورت فلکی ثور پشت ماه پنهان می‌شود. البته برای افرادی که در نیمه شرقی هستند این اختفا پس از تاریکی قابل‌مشاهده است اما اگر در نواحی مرکزی و غربی هستید این منظره را از دست دهید. شما می‌توانید امشب شاهد مقارنه بسیار نزدیک ماه و دبران باشید. مقارنه‌ها منظره‌های چشمگیری در آسمان هستند که نباید فرصت تماشای آن‌ها را از دست داد.

دیدار با سیارات

در این هفته مشتری در تمامی طول شب در آسمان است. با کمک یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک می‌توانید چهار قمر گالیله‌ای آن را ببینید و  تغییر موقعیت آن‌ها را در شب‌های متوالی به دور سیاره دنبال کنید. یکی از این چهار قمر یعنی یوروپا یکی از جذاب‌ترین اهداف کاوش‌های فضایی دهه آینده است. جایی که ممکن است در زیر یک پوسته یخی ضخیم اقیانوسی از آب مایع وجود داشته باشد و حتی این امکان به‌صورت جدی مطرح است که شاید گونه‌ای از حیات این فرصت را داشته که در آنجا رشد کرده و توسعه پیدا کند. مشتری در این هفته در صورت فلکی اسد است. همچنین مریخ و زحل که به ترتیب در صورت‌های فلکی عقرب و مارافسای قرار دارند از بعد از نیمه‌شب از افق شرقی سر برمی‌آورند و تا صبح در آسمان قابل رصد هستند.

بامداد روز چهارشنبه می توانید سیاره مریخ را در فاصله بسیار نزدیکی از ستاره بتا- عقرب رصد کنید.

نام این ستون برگرفته از ستونی به همین نام است که سالها پیش در روزنامه جام جم منتشر می شد. 

پوریا ناظمی / روزنامه نگار علم

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا