احتمال کشف پنجمین نیروی بنیادی فیزیک

دانشمندان فیزیک بنیادی شتابگر هادرونی بزرگ یا LHC، در آخرین مطالعات خود موفق به کشف نوعی ذره ناشناس شدند که تقریبا 6 برابر سنگین‌تر از ذره هیگز است.

ذره بنیادی جدید با هیچ یک از مدل‌های استاندارد فیزیک قابل توضیح نیست و برای کسب اطلاعات جامع‌تر، برخوردهای بیشتری نیاز است.

دانشمندان معتقدند که با توجه به کاستی‌های موجود در قوانین فیزیک فعلی برای توضیح ماهیت این ذره، احتمال کشف پنجمین نیروی بنیادی فیزیک وجود دارد، اما در بررسی اولین نتایج برخورد ذرات متاسفانه شواهد کافی برای ثبت ماهیت این ذره یافت نشد، با این حال محاسبات و آزمایش‌های تکمیلی برای شناخت ماهیت این ذره در ماه آینده آغاز خواهد شد.

دانشمندان برای کشف ماهیت این ذره از دو آشکارساز ATLAS و CMS استفاده می‌کنند. به کمک این آشکارسازها می‌توان سرعت واپاشی ذرات را محاسبه کرد و در صورت کشف ذره‌ی جدید باید منتظر تحولی عظیم در فیزیک ذرات بنیادی بود.

پروفسور "جان الیس"، فیزیکدان نظری از کالج سلطنتی لندن عنوان کرد: با اکتشاف حاصل شده احتمال کنار گذاشتن مدل استاندارد فیزیک وجود دارد. البته این تغییرات مستلزم شناخت کامل ذره جدید است، چرا که میزان شناخت ما از این ذره مانند قسمت بالای کوه یخ شناور در آب است.

وی در ادامه افزود: دو آشکارساز فوق‌پیشرفته سرن، ذره جدید را به صورت مجزا و با انرژی ترکیبی 750 GeV مشاهده کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، دانشمندان معتقدند که ذره جدید حداقل 800 بار از پروتون سنگین‌تر است و توضیحات بیشتر در مورد آن نیازمند برخوردهای جدید است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا