صابون ها و لوازم آرایشی متداول موجب افزایش چشمگیر اختلال هورمونی در بدن می شوند

بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه برکلی کالیفرنیا انجام گرفت، مواد شیمیایی مورد استفاده در مواد آرایشی متداول بدون نظارت کافی به کار گرفته می شوند و شامل ترکیبات فتالات، پارابن، تریکلوزان و اسکیبنزون هستند که منجر به اختلال عملکرد غدد درون ریز و در نتیجه اختلال هورمونی می شود.

این اختلالات هورمونی در نهایت می تواند منجر به بیماری هایی مانند چاقی، دیابت و سرطان شود.
در این تحقیقات از 100 داوطلبان زن جوان خواسته شد تا به مدت سه روز از لوازم آرایشی شخصی خود استفاده نکنند و به جای آن از محصولاتی استفاده کنند که دارای برچسب «فاقد مواد سمی» هستند. سپس نمونه های ادراری که قبل و بعد از دوره آزمایشی سه روزه از داوطلبان گرفته شده بود، مورد آزمایش قرار گرفت. در نتیجه این آزمایش مشخص شد، در پایان سه روز میزان مواد شیمیایی موجود در بدن داوطلبان که منجر به اختلال هورمونی می شوند، به میزان چشمگیری کاهش یافته است.
براساس این تحقیق در طول این دوره سه روزه، میزان متابولیت اتیلن (که در عطرها کاربرد دارد) 27 درصد، میزان متیل و پروپیل بارابن (که در مواد آرایشی کاربرد دارد) به ترتیب‏ 44 و 45 درصد و میزان تریکلوزان (که در صابون های ضدباکتری و خمیر دندان کاربرد دارد) و بنزوفنون 3 (که در کرم ضدآفتاب کاربرد دارد) 36 درصد کاهش داشت.
به گفته محققان نتایج این تحقیقات نشان می دهد که زنان برای حفظ سلامت خود باید به طور جدی از به کارگیری محصولات آرایشی متداول و موجود در بازار، اجتناب کنند.
به گزارش ایرنا، گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Environmental Health Perspectives منتشر شده است.