کراتین؛ عامل اصلی از کار افتادگی کلیه ها

به مناسبت روز جهانی سلامت کلیه در جهان ، همایش های گوناگونی در اقصی نقاط جهان برگزار شد که نتایج آزمایش های بالینی گوناگونی در این حوزه مورد ارزیابی قرار گرفت . در یکی از مهمترین گزارش های منتشر شده در این روز ، به بررسی و ارزیابی بیماران و افراد مستعد به این بیماری در کشور هندوستان به عنوان کشوری که با توجه به جمعیت بسیار زیاد خود دارای آمار زیادی از بیماران کلیوی است،  پرداخته شد .

طبق آزمایش های گوناگونی که در این مورد صورت گرفت؛ مشخص شد که مواردی همچون میزان اوره خون و کراتینین سرم که از عوامل به وجود آورنده مشکلاتی همانند دیابت ، مشکلات عروقی و قلبی هستند، می تواند به کاهش عملکرد کلیه ها و آسیب جدی در این عضو مهم بدن منجر شود .

طبق آزمایش های گوناگونی که در این مورد صورت گرفت؛ مشخص شد که مواردی همچون میزان اوره خون و کراتینین سرم که از عوامل به وجود آورنده مشکلاتی همانند دیابت ، مشکلات عروقی و قلبی هستند، می تواند به کاهش عملکرد کلیه ها و آسیب جدی در این عضو مهم بدن منجر شود . از دیگر عوامل مهم در زوال کلیه ها میتوان به عوامل ژنتیکی اشاره کرد . بیماری های مزمن کلیوی و مشکلات حادی که برای این عضو بدن پیش می آید در برخی مواردمی تواند باعث تخریب کامل کلیه ها شده و این موضوع  از مشکلات رو به رشد کشورهای مختلف جهان محسوب می شود که داشتن اطلاعات اولیه و پیشگیرانه در این خصوص میتواند کمک شایانی در درمان و پیشگیری از این عارضه کند.

طبق گزارش های مستند در جامعه مورد مطالعه قرار گرفته (منابع رسمی پزشکی و درمانی هندوستان) و با ارزیابی و آزمایش از حدود 9 میلیون نفر در این کشور مشخص شد که یک سوم از این نمونه ها با عواملی همچون کراتین و سیستاتین که از عوامل ایجاد کننده  ناپایداری شرایط کلیه و بروز عوارض کلیوی هستند،  روبرو بوده  و در همین خصوص افراد بالای 60 سال بیشترین قشر آسیب پذیر را تشکیل می دهند .

در ادامه این پژوهش ها و  بررسی عوامل محیطی و آب وهوایی ونقش آن بر این بیماری مشخص شد که مناطق جنوبی این کشور با کمترین میزان اختلال کلیوی روبرو هستند و به طور خاص ساکنین  مناطق شرقی این کشور با حدود 59 درصد بالاتر ازساکنان  مناطق غربی این کشور در معرض خطر هستند .

در پایان این پژوهش محققان اعلام کردند که بیش از عوامل ژنتیکی در این کشور ، شاخص کراتین در افراد این سرزمین باعث بروز مشکلات کلیوی است .

منبع : Healthsite

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا