غذاهای فراوری شده روند تکامل انسان را تسریع کرده است

 زمان مورد نظر برای صرف جویدن غذا طی سالیان گذشته با استفاده از فراوری مواد غذایی به حداقل کاهش پیدا کرده است و انسان ها به طور حتم در حال حاضر لذت بیشتری از صرف مواد غذایی طی زمان کمتری خواهند برد . در گذشته ای دور بسیاری از گونه های اولیه انسانی و حتی برخی از نخستینیان مانند شامپانزه ها؛  زمانی معادل نصف روز را صرف جویدن غذا می کردند و این موضوع طبیعتا نیاز به انرژی مضاعفی داشت.

تغییرات ایجاد شده در شکل ظاهری  دندان ها و  فک انسان های امروزی نشان دهنده ضعیف شدن ساختار آرواره ما نسبت به اجداد اولیه مان است که  به گفته محققین، تغییر در روش طبخ غذا، استفاده از مواد غذائی فراوری شده ؛ استفاده از ابزار جهت راحت جویده شدن و متعاقبا راحت تر بلعیدن مواد غذایی در این دگرگونی نقشی مهم ایفا می کند .

پژوهشگران به تازگی در مطالعات خود دریافتند که ابزارها و وسائل سنگی برای پردازش مواد غذایی در حدود 2 تا 3 میلیون سال پیش مورد بهره برداری قرار گرفت و به حل این پازل که چگونه انسان ها با کمک گرفتن از ابزار به خوردن مواد غذایی همانند گوشت ها پرداختند کمک شایانی کرد .

بلع کوچکتر به وسیله ابزاری همانند سنگها و برش مواد غذایی از ابتکارات این دوران محسوب می شود که محققان با بررسی این شرایط به نتایج جدیدی نائل شدند . جویدن طولانی مدت گوشتها با خاصیت الاستیکی گوشت از دوران گذشته تا به امروز نشانگر سیری از پیشرفت در انسان ها است که به گفته دانشمندان می تواند سیر تکاملی انسان را بازگو کند .

تغییرات ایجاد شده در شکل ظاهری  دندان ها و  فک انسان های امروزی نشان دهنده ضعیف شدن ساختار آرواره ما نسبت به اجداد اولیه مان است که  به گفته محققین، تغییر در روش طبخ غذا، استفاده از مواد غذائی فراوری شده ؛ استفاده از ابزار جهت راحت جویده شدن و متعاقبا راحت تر بلعیدن مواد غذایی در این دگرگونی نقشی مهم ایفا می کند .

در این پژوهش ، کتی روی از دانشگاه هاروارد آزمایشی ترتیب داد و قطعاتی بزرگ از گوشت بز و سبزیجاتی نظیر هویج ، چغندر و سیب زمینی شیرین را در اختیار افراد مختلف قرار داد و در پایان مشاهده کرد که این افراد در بلع دچار مشکل شده اند و این دقیقا همان شیوه ای بود که در گذشته انسانهای غار نشین از آن استفاده می کردند . در نتیجه میتوان اینگونه عنوان کرد که ماهیچه های فک و دندان ها در انسان نسبت با آنچه در گذشته بوده دچار تغییراتی شده که علت اصلی آن را میتوان در وجود ابزارها برای کوچک کردن و کوبیدن آنها جستجو کرد .

منبع : EUREKALERT

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا