شرکت های بزرگ اقتصادی برای موفقیت در بازار باید دانش بنیان شوند

هرچند در سال های اخیر بحث گسترش و حمایت از شرکت های دانش بنیان در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته و اقدامات خوبی هم به ویژه با تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شده است، اما به نظر می رسد رویکرد کلی اقتصاد و نگاه کلانی که به آن وجود دارد، چندان با دانش بنیان شدن اقتصاد منطبق نیست. هنوز هم شرکت های بزرگ تولیدی و بنگاه های عظیم اقتصادی که سهم قابل توجهی از اقتصاد کشور را به دست دارند، با رویکرد سنتی اداره می شوند و تمایل چندانی به استفاده از ظرفیت های علمی و دانشگاهی ندارند.

این در حالی است که در عصر فراصنعتی امروز، تولیدکنندگان برای حضور در بازارهای رقابتی می بایست امکان تولید کالای باکیفیت و با قیمت مناسب را داشته باشند. وگرنه از گردونه رقابت حذف می شوند و شکست خواهند خورد. شرکت های ایرانی برای آنکه بتوانند همپای رقبای خارجی خود پیش بیایند، چاره ای جز استفاده از دانش و فناوری روز ندارند. بنابراین می بایست  به سراغ دانشگاه ها و مراکز پژوهشی بیایند و با بهره گیری از توان دانشمندان و پژوهشگران کشور، زمینه تبدیل دانش به فناوری های مورد نیاز خود را فراهم کنند.

غلامرضا تاجگردون؛ رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: اقتصاد دانش بنیان یکی از مباحثی بود که از برنامه چهارم توسعه در کشور ما شروع شد و به طور کلی از همان دوره چنین مباحثی در دنیا هم مطرح بود. این رویکرد به ویژه در مورد کشورهای در حال توسعه به صورت تغییر نوع نگاه به اقتصاد از یک رفتار سنتی به یک رفتار علمی که از ضرورت ها بود، بروز کرد.

وی افزود: در برنامه پنجم با ضعف هایی در ارتباط با بحث اقتصاد دانش بنیان مواجه شدیم. اما فکر می کنم این بحث در برنامه ششم یکی از محورهای اصلی باشد و امیدواریم دولت و مجلس به طور جدی به آن بپردازند. البته تحقق اقتصاد دانش بنیان الزاماتی دارد که آن الزامات تقریبا شکل گرفته است ولی هنوز هم باید به آن توجه شود.

در برنامه پنجم با ضعف هایی در ارتباط با بحث اقتصاد دانش بنیان مواجه شدیم. اما فکر می کنم این بحث در برنامه ششم یکی از محورهای اصلی باشد

تاجگردون در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با وجود تشکیل شرکت های دانش بنیان در کشور، اما هنوز رویکرد کلی اقتصاد ما دانش بنیان نیست. شما این موضوع را چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: بله این ایراد وارد است البته دولت و مجلس در دو سه سال اخیر اقدامات مهمی انجام دادند و با منابعی که مصوب شد، تلاش کردند که از این شرکت ها حمایت کنند. با این وجود طبیعی است که به راحتی نمی توان شرکت ها و بنگاه های اقتصادی که رفتار سنتی دارند را دانش بنیان کرد. به نظر من اگر نهضت راه اندازی شرکت های دانش بنیان در کشور به همین شکلی که پی گرفته شد تداوم یابد و نخبگان و دانشگاهیان به این عرصه وارد شوند، شاید بتوانند این خلا را پر کنند. با این حال، حرکتی که شکل گرفته، حرکت شتابنده و خوبی است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا ایجاد بازار رقابتی می تواند باعث دانش بنیان شدن شرکت های بزرگ اقتصادی شود؟ تصریح کرد: این اتفاق دارد می افتد. در حال حاضر بین خود شرکت های دانش بنیان رقابت است. علاوه براین، هرجا که سرعت علم بالاتر باشد، رسیدن به موفقیت سریع تر است. بنابراین شرکت های بزرگ اقتصادی هم ناچارند که به این سمت و سو حرکت کنند چون برای رقابت در بازار، شرکت هایی که به دانش و فناوری برتر دسترسی دارند، موفق تر خواهند بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا