ماموریت بعدی ناسا روی مریخ دو سال به عقب افتاد

طی این ماموریت، قرار بود یک مریخ‌نورد به سیاره‌ی سرخ فرستاده شود، اما این مریخ‌نورد با مشکلات فنی روبرو شده است.

ناسا گفته است که تاریخ جدید شروع ماموریت InSight، روز پنجم ماه می سال ۲۰۱۸ (۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷) است. انتظار می‌رود مریخ‌نورد ناسا در روز ۲۶ام نوامبر سال ۲۰۱۸ (۵ آذر ۱۳۹۷) روی مریخ فرود بیاید.

ناسا می‌خواهد طی ماموریت InSight، سطح مریخ و چگونگی تشکیل آن را بررسی کند. در حالی که این پروژه مراحل‌اش را به خوبی طی می‌کرد، در ماه دسامبر سال گذشته، آزمایشگاه Jet Propulsion Laboratory ناسا، مشکلی فنی در یکی از دو دستگاه‌های اصلی این مریخ‌نورد پیدا کرد. این دستگاه که SEIS نام دارد، توسط «مرکز مطالعات فضایی» فرانسه ساخته شده است و قرار بود زمین‌لرزه‌های مریخ را بررسی کند. با این حال، این دستگاه باید در یک اتاق کاملا وکیوم شده قرار گیرد تا حساسیت‌اش بیشتر شود. مهندسان ناسا درزهایی در این اتاق پیدا کرده بودند.

ماموریت InSight، دومین ماموریت ناسا روی سطح مریخ است. پیش از این ماموریت، کاوشگر کنجکاوی در سال ۲۰۱۲ روی مریخ فرود آمده بود.

ناسا گفته است که تاخیر در ماموریت InSight،‌ هیچ تاثیری روی برنامه‌های دیگر این سازمان برای سفر به مریخ نخواهد داشت. ناسا هنوز هم می‌خواهد یک مریخ‌نورد دیگر را در سال ۲۰۲۰ و انسان را تا دو دهه‌ی دیگر به سیاره‌ی سرخ بفرستد.

منبع:دیجی کالا