سالانه 15 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی رفع تصرف می‌شود

 سرهنگ قاسم سبزعلی در مراسم افتتاح اولین پایگاه اطفاء حریق در محوطه نهالستان شهید خانزاده لاکان رشت، ایران را سرزمین چهارفصل و 11 اقلیم دانست و اظهار کرد: ایران رویش‌گاه 8000 گونه دارویی و بیش از هزار و 700 گونه خاص است، لذا جزو پنج کشور جهان از نظر تنوع ژنتیکی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر مساحت کشور تحت تاثیر اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد، افزود: اگر امروز دنیا شاهد پدیده گرم شدن زمین، افزایش تدریجی دما، کاهش رطوبت، آلودگی آب و هوا و… است، از دخالت عوامل انسانی در طبیعت نشات می‌گیرد. وضعیت فعلی عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست در مقایسه با سه دهه اخیر نگران‌ کننده است. با کمی تامل درمی‌یابیم که میراث‌دار خوبی نبوده‌ایم و زندگی آیندگان را به خطر انداخته‌ایم.

سبزعلی با بیان اینکه هر یک درجه افزایش دما، 17 درجه افزایش نیاز آبی را موجب می‌شود، ادامه داد: هر یک هکتار جنگل 2.5 تن اکسیژن تولید بیش از 60 تن گرد و غبار را جذب می‌کند؛ این در حالی است که برای سوختن هر یک گرم بنزین، 15 گرم اکسیژن نیاز است، لذا از بین بردن جنگل‌ و مرتع، آثار تخریبی و زیست‌محیطی غیر قابل جبرانی دارد.

وی بهره‌گیری از مشارکت مردم، جوامع محلی و سمن‌ها را استراتژی کلان سازمان جنگل‌ها برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی دانست و تصریح کرد: بعد از 35 سال اقدامات دولتی با کاهش ضریب حفاظت مواجه شده‌ایم، لذا باید به سمت و سویی برویم که بتوانیم از حضور همه‌جانبه مردم در حفاظت از منابع طبیعی استفاده کنیم و این مهم میسر نمی‌شود مگر با گره زدن معیشت مردم به منابع طبیعی و محیط زیست؛ البته سازمان جنگل‌ها سیاست واگذاری ندارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با تاکید بر تسهیل‌گری برای حضور جوامع محلی و ایجاد زیرساخت‌های بومی، خاطرنشان کرد: امیدواریم با بهره‌مندی اقتصادی مردم و جوامع محلی شاهد ارتقای ضریب حفاظت باشیم. باید قسمت اعظم نیاز مردم را که نیازمندی تخریبی است، به درآمد اقتصادی تبدیل کنیم، تا جایی که مردم خسارت بر منابع طبیعی را خسارت بر منافع خود بدانند. مردم باید یاد بگیرند که با کاشت، داشت و برداشت بدون ایجاد تخریب می‌توانند منافع اقتصادیشان را تامین کنند.

سبزعلی، استان گیلان را پایلوت راه‌اندازی واحد اطلاعات یگان حفاظت(حریق، تصرف، قاچاق، تغییر کاربری و…) دانست و تاکید کرد: پیش‌بینی (شناسایی عوامل تخریب)، پیش‌آگاهی (آموزش و فرهنگ‌سازی) و پیشگیری (گاها اقدامات قهری) از جمله راهبردهای سازمان جنگل‌ها و دولت در طرح همیاران طبیعت است. متاسفانه ادبیات یکسان بین دستگاهی (در ساخت و سازهای غیرمجاز) با مردم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 15 هزار هکتار رفع تصرف صورت می‌گیرد، عنوان کرد: همچنین 15 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی سالانه دچار حریق می‌شود. در راستای صیانت و حفاظت از عرصه‌ها و با اخذ اعتبارات دولتی، 300 دستگاه خودروی گشت و اطفاء و 27 هزار مورد تجهیزات انفرادی را تحویل استان‌ها دادیم. بهره‌گیری از تجهیزات روز نظیر پهپاد و بالگرد برای انتقال نیرو در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایسنا،سبزعلی با بیان اینکه بخش عمده حریق‌ها در مزارع کشاورزی رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: دلایل وقوع حریق در کانون‌های بحران باید شناسایی و هدف‌گذاری شود، لذا باید از مردم حاشیه روستاهای جنگلی، جوامع محلی و سمن‌ها کمک بگیریم و از ظرفیت آنان برای توسعه و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی به خصوص جنگل و مرتع استفاده کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا