درمان «ابولا» و «زیکا» با استفاده از پلاسما

دکتر محمد مهدی گویا در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با سازما ن انتقال خون، این سازمان را از عرصه های بزرگ و پر افتخار کشور دانست و گفت: سالها است مردم در نهایت اطمینان از سلامت، از خون و فرآورده های آن استفاده می کنند.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای منطقه محصولات خونی یا کنترل نمی شود یا اگر کنترل شود، به دقت و وسعت ایران نیست.

گویا گفت: ما از سازمان انتقال خون تقاضا داریم که اطلاعات بیماری ها را از ما بخواهد زیرا این وظیفه ما و لازمه کار انتقال خون است.

وی این کار را فراتر از همکاری دانست و افزود: برای تهیه و تامین هرگونه اطلاعاتی در خصوص جغرافیای اپیدمو لوژی بیماری های کشور آمادگی کامل داریم.

گویا گفت: ما حتی با استفاده از نمونه های پلاسما و آنتی بادی های موجود در آن می توانیم جغرافیای بیماری هایی را تشخیص دهیم که هنوز از وجود آنها آگاهی نداریم و این به کنترل بیماری ها در کشور کمک شایانی می کند و جنبه امنیتی بالایی در مقابله با هجمه های بیولوژیک دارد.

وی از سازمان انتقال خون خواست تا نمونه هایی از بیماری های نوظهور را در اختیار مرکز مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت قرار دهد و گفت: تعیین جغرافیا بیماری ها و اطلاع رسانی آن به سازمان انتقال خون برای پیشگیری را بر عهده می گیریم و بسیار برای ما مهم است که در مورد این موضوع سرمایه گذاری کنیم.

گویا با اشاره به درمان برخی از بیماری های نوظهور چون ابولا و زیکا با استفاده از پلاسما گفت: نیاز است که بانک متنوعی از پلاسمای مقاطع مختلف سنی تهیه و نگهداری شود. زیرا واکسن های خاصی قبل از ریشه کنی بیماریهایی چون آبله در خون  افراد وجود داشته است و وجود این آنتی بادی ها می تواند جلوی بروز بیماری ها و اپیدمی های مهلک احتمالی آینده را بگیرد.

طی تفاهمنامه ای میان سازمان انتقال خون ایران و مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، مقرر شد گنجینه بیولوژیک کشور با اتکا به ایمنو گلوبولین به دست آمده از پلاسمای خونهای اهدایی، تهیه شود.

به گزارش مهر، در این تفاهمنامه مقرر شد سازمان در زمینه تعیین جغرافیای بیماری های کشور و تامین نمونه های بیولوژیک مورد نیاز با استفاده از پلاسمای به دست آمده از خون های اهدایی اقدام کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا