ابتکار: نیازمند یاری سازمان های مردم نهاد برای حل مشکلات زیست محیطی هستیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار شامگاه چهارشنبه در یازدهمین مراسم اهدای جایزه «تقی ابتکار» افزود: این توفیق را داشتیم که در مرکز صلح و محیط زیست به عنوان یک سازمان غیردولتی بتوانیم جایزه مرحوم ابتکار را برگزار کنیم و در این مراسم از سرمایه های اجتماعی ایران به عنوان یک سازمان مردم نهاد قدردانی کنیم.
وی ادامه داد: تلاش کردیم تا از طریق فراخوان فعالان این عرصه را شناسایی و در این حوزه جریان سازی کنیم؛ از سال گذشته این جایزه جنبه بین المللی نیز پیدا کرده و امسال دکتر شیوا از فعالان مشهور محیط زیست و حامی تنوع زیستی این جایزه را دریافت کرده است. 
بنیانگذار جایزه تقی ابتکار افزود: خوشحالیم که در دولت یازدهم امکان فعالیت برای سازمان های مردم نهاد بهتر از پیش فراهم شده است و برگزارکنندگان این گونه مراسم ترسی از برپایی چنین برنامه هایی ندارند. 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست اکنون نیازمند یک جریان قوی اجتماعی است، اظهار کرد: مشکلات در بخش اجرا سنگین است بنابراین باید دست یاری به سوی جامعه مدنی و سازمان مردم نهاد دراز و از مردم دعوت کنیم که در قالب سازمان ها، تشکل ها، فعالیت های محلی و اجتماعی به این عرصه بیایند. 
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: مشکلات مختلفی که در حوزه محیط زیست می بینیم نیازمند کمک سازمان های مردم نهاد است و امیدواریم شاهد جنبش اجتماعی در حوزه محیط زیست باشیم تا در فضایی سالم، سازمان های مردم نهاد برای آموزش مردم و جلب مشارکت بیشتر احاد جامعه تلاش کنند تا از این دوران سخت عبور کنیم. 
ابتکار افزود: ارتباط میان صلح و محیط زیست اهمیت بسیاری دارد امروز مسایل زیست محیطی سبب تنش های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شده است و شاهد مهاجرت در اثر خشکسالی و جنگ برسر آب هستیم که پیش بینی می شود در آینده این تنش ها بیشتر شود. 
وی خاطرنشان کرد: همچنین جنگ و درگیری، مشکلات و خسارات زیادی برای محیط زیست به وجود آورده که آثار آن در منطقه مشهود است؛ از جمله این مشکلات گردوغباری است که از عراق می آید.
ابتکار گفت: سرزمین های بدون دولت و دولت های بدون سرزمین در غرب آسیا با موضوع صلح و محیط زیست درگیرند؛ امیدواریم بتوانیم در آینده به صورت تخصصی تر به این مساله بپردازیم.

** پرداختن به محیط زیست و صلح جهانی یک وظیفه همگانی است
مدیرعامل مرکز محیط زیست و صلح نیز در یازدهمین مراسم اعطای جایزه تقی ابتکار گفت: امسال دوباره دور هم جمع شدیم و این افتخار را داریم که به یاد تقی ابتکار دور هم باشیم و این جایزه را اعطا کنیم. 
هومان لیاقتی ادامه داد: فراخوان این جایزه از آذرماه امسال اعلام شد و تا اوایل اسفندماه از فعالان این بخش، آثار را دریافت کردیم. 
مدیرعامل مرکز صلح و محیط زیست افزود: موضوع محیط زیست و صلح جهانی یک وظیفه جهانی است که این مرکز همواره سعی کرده در این زمینه گام بردارد. 

** تقدیر از برگزیدگان یازدهمین دوره جایزه تقی ابتکار
در پایان این آیین، برگزیدگان یازدهمین مراسم جایزه مرحوم تقی ابتکار معرفی و تقدیر شدند.
جایزه پژوهشگر پیشکسوت به «مهدی بهادری نژاد»، جایزه تلاشگر جوان به «آرزو صانعی»، جایزه پژوهشگر جوان به «صادق صالحی»، جایزه تلاشگر بخش تشکل های مردم نهاد به «مرتضی اسلامی دهکردی» و جایزه فعال رسانه ها به «احسان محمدی» مدیرمسئول پایگاه خبری زیست بوم اهداء شد.
همچنین هیات داوران یازدهمین دوره جایزه تقی ابتکار، «سیدمصطفی محقق داماد»، «زرین احمد زاده»، «نورالله میرغفاری»، «شهره محمدی»، «کمیل سوهانی» و خانواده محیط بان شهید «علی مسجدی» را نیز شایسته دریافت لوح تقدیر دانستند.
همچنین دومین جایزه بین المللی مرحوم تقی ابتکار نیز به خانم «دنددانا شیوا» کنشگر محیط زیست و حامی تنوع محیط زیستی اهداء شد. 
یازدهمین مراسم اهدای جایزه تقی ابتکار با حضور شخصیت هایی در حوزه شهری و محیط زیست همچون غلامرضا انصاری عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمدرضا تابش نماینده مجلس شورای اسلامی، طیبه سیاوشی و فرید موسوی منتخبین دهمین مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان محیط زیست و به همت مرکز ' صلح و محیط زیست' برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا