جانوران دارای مغز بزرگ تر ، بیشتر بیمار می شوند

در این تحقیقات دانشمندان این پرسش را  مطرح کردند که آیا ابعاد مغز ارتباطی با هوش دارد و آیا هرچه مغز یک جاندار بزرگتر باشد می توان این گونه گفت که آن جانور با هوش تر است ؟

پژوهشگران در پاسخ به این پرسش  اعتقاد دارند که اگر هوش بالا با اندازه مغز ارتباط داشت ، نهنگ باهوش ترین موجود روی کره زمین بود و پر واضح است که قطعا این گونه نیست .

موجودات زنده دارای انرژی محدودی هستند و هیچ گاه نیز توان مصرف تمام انرژی دریافتی را نخواهند داشت . سرمایه گذاری بیشتر بدن در یک ارگان وعضو مانند مغز باعث کاهش انرژی در اندام های دیگر همانند عضلات ، روده ها و …. شده و این یک قانون در پستانداران است که مغز بزرگتر در آن ها ، کوچک بودن دستگاه گوارش و روده ها را به همراه دارد .

دکتر آلکساندر کوترچال از گروه زیست شناسی دانشگاه استکلهم در این خصوص گفت : موجودات زنده دارای انرژی محدودی هستند و هیچ گاه نیز توان مصرف تمام انرژی دریافتی را نخواهند داشت . وی در ادامه  توضیحات خود اظهار داشت : سرمایه گذاری بیشتر بدن در یک ارگان وعضو مانند مغز باعث کاهش انرژی در اندام های دیگر همانند عضلات ، روده ها و …. شده و این یک قانون در پستانداران است که مغز بزرگتر در آن ها ، کوچک بودن دستگاه گوارش و روده ها را به همراه دارد .

در ادامه این بررسی ها ، محققان تصمیم گرفتند از حیوانات به عنوان مدلی خاص برای رسیدن به پاسخ این پرسش که آیا مغز بزرگتر باعث کاهش عکس العمل های ایمنی در بدن می شود ، استفاده کنند .

در همین مورد یک  گونه ماهی خاص با اندازه مغز ی متفاوت مورد آزمایش قرار گرفت و در پایان مغز کوچک تر پاسخ ایمنی قوی تری نسبت به مغز بزرگتر داشت .

در پایان این پژوهش دکتر کوترچال  اضافه کرد : یادگیری بهتر، ارتباطی به مغز و اندازه آن ندارد و اندازه مغز نه تنها در میان گونه ها ،بلکه در میان اجزاء یک گونه مشخص نیز متفاوت است . وی همچنین با اشاره به مورچه ها و زنبور های عسل که از مغز کوچکی بهره  می برند به عنوان مثالی روشن استفاده کرد که در عین کوچکی مغز ، موجوداتی بسیار خوش فکر و هوشمند تلقی می شوند . 

منبع : DISCOVERY

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا