گیاه نادر «سوسن چلچراغ» در کشور تکثیر شد

دکتر شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص این موفقیت اعلام کرد: پیرو تاکیدات رهبر معظم انقلاب در هفته منابع طبیعی مبنی بر حراست از جنگل‌ها و باغ‌ها و جلوگیری از تخریب گونه‌های اصیل و بومی، این مرکز با در دست داشتن تجارب و دانش فنی لازم آمادگی دارد تا گیاهان بومی و ارزشمندی که طی سال‌های اخیر رو به انقراض و نابودی بوده اند را تکثیر کند و به رویشگاه‌های اصلی بازگرداند.

فاضلی افزود: یکی از این گیاهان ارزشمند، سوسن چلچراغ است که تنها تعداد اندکی از آن در بخش‌های خاصی باقی مانده و تحت تدابیر ویژه توسط محیط زیست نگهداری می‌شود. لذا متخصصان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران طی ماه‌های گذشته موفق شدند دانش فنی روش‌های تکثیر این گیاه زیستی ارزشمند را به دست آورند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سوسن چلچراغ نخستین بار در سال 1354 در کتاب فلور شرق معرفی و به افتخار گیاه‌شناس آلمانی کارل فردریچ لدربور به نام «لیلیوم لدر بوری» نام‌گذاری شد و پس از معرفی این گل به دولت ایران در همان زمان از سوی شورای عالی محیط‌زیست در گروه آثار زیست‌محیطی ملی کشور به ثبت رسید. این گیاه که نادرترین گونه سوسن به شمار می‌رود در نواحی بسیار محدودی از استان‌های اردبیل، مازندران و گیلان می‌روید و علاوه بر آن تنها در منطقه لنکران جمهوری آذربایجان مشاهده شده است. رویشگاه سوسن چلچراغ در روستای داماش به مساحت چهار هکتار تحت حفاظت قرار گرفته است.

شاهزاده فاضلی در خصوص نحوه تکثیر این گیاه گفت: متأسفانه امروزه نسل این گل به دلیل زینتی بودن و برداشت بی‌رویه در حال انقراض است و تاکنون تلاش همه‌کسانی که خواسته‌اند آن را در مکان‌های دیگر پرورش دهند، بی‌ثمر مانده است؛ به همین علت از نژاد آن به‌طور کامل محافظت می‌شود. گل ملی سوسن چلچراغ، تنها گلی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی همچنین اعلام کرد: این مرکز آماده است تا در صورت حمایت سازمان محیط زیست در سال آینده، ده‌ها هزار از این گیاه را جهت کشت در رویشگاه‌ها به محیط زیست تحویل دهد.

به گزارش ایسنا، از نظر علمی این گل به‌ واسطه مواد فلورسانسی که در پرچم خود دارد، قابلیت بازتابش نور را دارد. این گیاه که نوع ایرانی آن زیبایی و شهرت بسیار دارد، از اواسط خرداد گل می‌دهد و گل‌های آن تا نیمه تیرماه پایدار می‌ماند.