معاون وزیر نیرو:روش های سنتی یک دهم آب مورد نیاز تهران را نیز تامین نمی کند

به گزارش ایرنا ، علیرضا دائمی روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی و جهانی آب در محل کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزود: باید برای تامین آب مورد نیاز کلان شهری مانند تهران الگوهایی با قابلیت اجرا ارائه شود.

وی تاکید کرد: امروزه تهران با جمعیتی حدود 12 میلیون نفر مواجه است که تامین آب این میزان جمعیت باید با دقت و برنامه ریزی صورت گیرد.

دائمی گفت: روش های سنتی مانند استفاده از قنات ، برداشت مستقیم از چاه و نهرها جوابگو نیست و باید به سمت روش های پیشرفته حرکت کنیم که لازمه آن داشتن فرهنگ صحیح مصرف آب است.

وی ادامه داد: اینکه کشور از نظر آب در شرایط بحران قرار دارد قابل قبول همه است که فرونشست های زمین و اتفاقاتی که در حوزه محیط زیست و آلودگی انواع منابع آبی پیش می آید نشان دهنده این وضعیت است.

معاون وزیر نیرو افزود: دولت ، نهادها ، سازمان های مردم نهاد و مردم هر کدام در این زمینه مسوولیت مربوط به خودشان دارند و اگر بخواهیم شاهد مدیریت پیوسته آب در کشور باشیم باید تمام این مولفه ها در کنار هم قرار گیرند.

دائمی ادامه داد: وزارت نیرو به عنوان متولی مدیریت آب در کشور اقداماتی انجام داده و اخطارهای لازم را از یک دهه پیش در زمینه منابع آب اعلام کرده بود.

وی گفت: وزارت نیرو در اعتبارات خود در سال 94 بخش زیادی را به مباحث غیر سازه ای آب مانند لایروبی قنوات ، حفاظت از تالاب ها و حل مشکلات تالاب هایی مانند ارومیه ، هامون ، بختگان و دیگر حوضه های آبی در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم بین مباحث فنی و فرهنگی در بحث آب پیوند ایجاد کنیم گفت: برنامه های وزارت نیرو برای معضل آب تدوین شده اما اجرای آنها به تنهایی قادر به حل این مشکل نیست ، بلکه نیاز به اخلاق زیستی و فرهنگ استفاده از منابع آب داریم.

کمیسیون ملی یونسکو و کرسی یونسکو در بازیافت آب به منظور بزرگداشت روز ملی آب (13اسفند) و روز جهانی آب (دوم فروردین) نشستی را با شعار ' آب و توسعه پایدار' امروز – چهارشنبه -در سالن اجتماعات این سازمان برگزار کرده است. 

این نشست در خصوص ترویج فرهنگ احترام به آب و جلب توجه جامعه به راهکارهای ساده ای که از طریق بازیافت آب، صرفه جویی در مصرف و بهره وری آب را به دنبال دارد، تدارک دیده شده است. 

در کنار این نشست نمایشگاهی از ایده ها و فعالیت های مرتبط با حوزه بازیافت آب در قالب طرح هایی متنوع برپاست.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا