افزایش بیابان‌های ایران از 30 به 80 میلیون هکتار

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور میزان وسعت بیابان‌های ایران در 10 سال گذشته را 32 میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: وسعت مناطق بیابانی کشور بنا به دلایل مختلفی و از جمله به‌دلیل تخریب مراتع و بهره‌برداری زیاد از منابع طبیعی امروز به 80 میلیون هکتار افزایش یافته است.

پرویز گرشاسبی در نشست علمی تخصصی مدیربت جامع حوزه‌های آبخیز استان سمنان با بیان اینکه تاکنون 27 میلیون هکتار طرح‌ آبخیزداری در کشور انجام شده است اظهار کرد: پیش‌بینی سازمان جنگل‌ها برای انجام عملیات آبخیزداری در اولین سال برنامه ششم توسعه (سال 95) 14 میلیون هکتار است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم توسعه قرار بود هشت میلیون هکتار عملیات آبخیزداری برای کشور انجام شود که در عمل امسال که پایان برنامه پنجم است تنها سه میلیون و 800 هکتار انجام شده است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر این طرح در حوزه آبخیز حبله‌رود شامل یک میلیون و 200 هزار هکتار و در استان‌های کرمانشاه، یزد و سیستان و بلوچستان اجرا شده است.

وی اظهار کرد: همچنین طرح جامع آبخیزداری در کارون بزرگ با هفت استان و در حوزه اترک با سه استان اجرا شده است ولی در برنامه ششم قرار شد در پنج کلان حوزه با همکاری سه وزارتخانه دیگر اجرایی شود و این طرح در حوزه آبخیز کارون، اترک، سپیدرود، زاینده رود و کرخه اجرایی ‌شود.

گرشاسبی، آبخیزداری را نیاز ضروری کشور دانست و گفت: طرح‌های آبخیزداری باید با مشارکت 100 درصدی مردم اجرا شود.

وی مقدار جریمه و خسارت‌های ناشی از وجود دام مازاد در عرصه‌ها را براساس برآوردهای کارشناسانه، 30 هزار میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: شمار دام‌های مجاز در مراتع 36 میلیون رأس است اما اکنون 83 میلیون رأس دام در عرصه‌های طبیعی کشور حضور دارند.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مقدار بیابان در کشور را بر اساس آمار موجود 80 میلیون هکتار اعلام و اضافه کرد: این میزان بیابان در 10 سال گذشته روند افزایشی داشته است.

وی ادامه داد: در 10 سال گذشته میزان بیابان‌های کشور 32 میلیون هکتار اعلام شده بود که از آن پس به دلیل عواملی چون تخریب مراتع و بهره‌برداری زیاد از منابع طبیعی میزان بیابان های کشور به 80 میلیون هکتار رسیده است.

به گزارش ایسنا،معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری یکی از مهم‌ترین دلایل از بین رفتن منابع طبیعی را وقوع سیل و فرسایش خاک عنوان و بیان کرد: ورود دام مازاد و همچنین ورود زود هنگام دام به مراتع و خروج دیرهنگام آن‌ها نیز از دیگر دلایل از بین رفتن مراتع است.

وی کنترل چرای دام و آگاهی بخشی به دامداران را از جمله مهم‌ترین راه‌کارهای حفظ مراتع برشمرد و افزود: این اقدامات باید قبل از شروع فصل چرا به دامداران ارائه شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا