چالشی جهانی در رقابت جهانی روشنایی

همزمان  با مذاکرات تغییرات آب و هوایی در پاریس در ماه دسامبر،  رخداد دیگری در حال وقوع بود و آن بحث بر سر رقابت جهانی روشنایی بود. در توافقی که توسط 14 کشور از جمله ایالات متحده، هند و چین و تعدادی از تولیدکنندگان بزرگ بدست آمد، قرار شد ظرف چند سال آینده 10 میلیارد لامپ حبابی ال‌ای‌دی از لحاظ انرژي کارآمد، در سراسر دنیا به فروش برسد.

در این صورت کاهش بالقوه در انتشارات کربن قابل توجه خواهد بود و با فناوری‌های حاضر امکان ارائه 50 درصد روشنایی بیشتر در سراسر دنیا و در نتیجه نصف‌کردن هزینه‌های انتشار کربن وجود خواهد داشت. پیش‌ از اعلام این رقابت بیش از 50 میلیون لامپ حبابی ال‌ای‌دی به فروش رسیده است.

دو دانشمند وزارت انرژی امریکا به نام‌های گبی درایفوس و چاد گالینات نیز در زمینه روشنایی کارآمد از لحاظ انرژی فعال هستند.

این رخداد در واقع رقابتی برای رسیدن به سطوح افزایشی فروش جهانی 10 میلیارد کالای روشنایی پیشرفته و باکیفیت مانند لامپ‌های ال‌ای‌دی است.

یکی از نکاتی که مورد توجه این محققان و سایر دانشمندان این بود که انسان‌ها به خوبی از لامپ‌های حبابی از لحاظ انرژی کارآمد، استقبال می‌کنند. در واقع کشورهایی وجود دارند که به دنبال پیشرفت در این زمینه هستند زیرا آن‌ها دارای یک چهارچوب تعریف‌شده برای کاهش انتشارات کربن هستند.

این یکی از دلایلی است که فناوری ال‌ای‌دی الهام‌بخش و مهیج است و مطالعات نشان می‌دهد تا سال 2030 امکان ارائه 50 درصد برق بیشتر با 50 درصد انرژی کمتر وجود دارد.

محققان فعال در این زمینه به همراه گالینت و همکارش به دنبال استفاده از رقابت جهانی روشنایی به عنوان یک پلتفرم برای برجسته‌کردن تمامی تلاش‌های کارآمد در این زمینه در سراسر دنیا هستند.  در واقع بنا بر عقیده آن‌‌ها، دنیا در حال گذار به مرحله روشنایی‌ از لحاظ انرژی کارآمدتر است.

روشنایی حدود 15 درصد مصرف الکتریسیته دنیا را تشکیل می‌دهد و همچنین موجب پنج درصد  انتشارات گازهای گلخانه‌ای یعنی دو برابر انتشارات ناشی از سفرهای هوایی می‌شود.

بنابراین سرعت‌بخشیدن به گذار به روشنایی از لحاظ انرژی کارآمد می‌تواند یکی از مهم‌‍ترین ابتکارات برای ارتقای شرایط آب و هوایی و اقتصادی در دنیا باشد.

کارشناسان بر این باورند این بلندپروازی‌ها فقط در حد آمار و ارقام نیستند و معتقدند چنین تلاش‌هایی در راستای همکاری برای تولید روشنایی از لحاظ انرژی کارآمد، می‌تواند موجب ارتقای وضعیت بشر و سیاره وی شود.

رقابت جهانی روشنایی رهبران بخش‌های خصوصی و دولتی کشورها را برای هدایت به سمت گذار جهانی به سمت روشنایی کارآمد ترغیب می‌کند. وزرای انرژی کشورهای مختلف به همراه سرمایه‌گذاران تعهدات زیادی را در قبال این رقابت متعهد شده‌اند.

این رخداد در واقع رقابتی برای رسیدن به سطوح افزایشی فروش جهانی 10 میلیارد کالای روشنایی پیشرفته و باکیفیت مانند لامپ‌های ال‌ای‌دی است. این رقابت شیوه‌های اقدامات دولت‌ها، کشورها و دیگر رهبران بخش‌های دولتی برای شتاب‌بخشی به گذار موردهدف را شفاف می‌کند. 

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا