سال 94؛ سال تثبیت فرآیند اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان

سیدمحمد صاحبکار خراسانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال 94 بعد از سال ها، قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان به صورت جدی وارد فاز اجرایی شد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این سال به صورت گسترده فرآیند ارزیابی خود را تثبیت کرد و در کنار آن صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت گسترده وارد مرحله اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان شد.
وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از 5000 میلیارد ریال در کمیته اعتباری صندوق نوآوری و شکوفایی برای پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان تصویب شده است و برای بیش از هزار و 200 شرکت معافیت مالیاتی از سوی کارگروه ارزیابی پیگیری و اجرایی شده است.
صاحبکار خراسانی ادامه داد: در راستای اجرای کامل قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، معافیت های گمرکی از طریق سامانه گمرک جمهوری اسلامی عملیاتی شد، همچنین در خصوص جواز تاسیس پروانه بهره برداری برای شرکت های دانش بنیان و شرکت هایی نیز که مشکل جواز تاسیس در شعاع 120 کیلومتری محدوده شهرها داشتند، در آذرماه امسال با دریافت مصوبه ای از سوی هیات دولت این مشکل نیز برطرف شد.
وی با اشاره به این که سال 94 را باید سال به نتیجه رسیدن پیگیری ها و تلاش ها برای اجرای کامل قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان نامید، افزود: از زمان نوشتن قانون تا اجرایی شدن آن روند طولانی باید طی شود، خوشبختانه در سال 94 این فرآیند به صورت جدی تثبیت شد و این گام بسیار بزرگی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود، بعضا قوانینی را در کشور می بینیم که سال ها وجود دارند و به دلیل اینکه پیگیری کننده جدی وجود نداشته است، این قوانین صرفا روی کاغذ مانده اند. خوشبختانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به صورت جدی فرآیند قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان را دنبال می کند.
وی با اشاره به اینکه تمام این اقدامات فعالیت هایی بوده که در سال 94 پیگیری شد، افزود: بیش از 11 هزار شرکت به سامانه کارگروه نظارت و ارزیابی شرکت های دانش بنیان مراجعه کرده ونام کاربری ایجاد کرده اند، از این تعداد حدود پنج هزار شرکت وارد فرآیند اجرایی کارگروه شده اند و حدود دو هزار و 200 شرکت نیز جزء شرکت های مشمول مزایای قانون شناخته شده اند، تمامی فعالیت های انجام شده حاصل تلاش شبکه ای عظیم شامل ارزیابان ، پارک های علم و فناوری و شرکت های ارزیابی بوده است.
صاحبکار خراسانی یادآور شد: در بخش معافیت مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان، برای سال مالی 92 برای 40 شرکت به مبلغ 6 میلیارد تومان معافیت مالیاتی در نظر گرفته شد که این مبلغ برای سال مالی 93، 60 میلیارد تومان برای هزار و 200 شرکت درنظر گرفته شده است که اکنون در حال بررسی می باشد.
وی ادامه داد: با توجه به آماری که وجود دارد، فرآیند معافیت مالیاتی برای سال 94 را نیز شروع کرده ایم با تکمیل فرآیند اظهارنامه مالیاتی شرکت های دانش بنیان در پایان تیر ماه 95 به سازمان امور مالیاتی کشور، نامه ای از سوی کارگروه مبنی بر این که چه شرکت هایی در خصوص چه فعالیت هایی معاف از پرداخت مالیات هستند، ارایه می شود.
صاحبکار خراسانی بیان کرد: در خصوص معافیت گمرکی نیز شرکت های دانش بنیان می توانند برای چهار دسته از محصولات، شامل محصولاتی که می خواهند به عنوان نمونه اولیه وارد کنند و مهندسی معکوس داشته باشند، ماشین آلات خط تولید شرکت، تجهیزات آزمایشگاهی که برای آزمایشگاه شرکت مصرف دارند و نیز هر موادی که برای فعالیت تحقیق و توسعه شرکت نیاز دارند، معافیت گمرکی دریافت کنند.
وی افزود: البته این معافیت گمرکی مشمول مواد اولیه نیست که شرکت ها بخواهند مواد اولیه وارد کرده و تولید کنند.
صاحبکار خراسانی در خصوص مسیر سبز گمرکی نیز گفت: مسیر سبز گمرکی یک مسیر تسهیل شده است که شامل بازرسی هایی است که از کالاهای شرکت های دانش بنیان انجام می شود و زمان کمتری را می برد. با مذاکراتی که با گمرک جمهوری اسلامی داشته ایم، توافق کرده اند که شرکت های دانش بنیان از مسیر سبز گمرکی استفاده کنند، در مسیر سبز گمرکی با توجه به اعتمادی که به شرکت های دانش بنیان در اظهارنامه گمرکی وجود دارد، شرایط راحت تری حاکم است.
وی گفت: حمایت از معافیت گمرکی برای شرکت های دانش بنیان یکی دیگر از خدماتی است که کارگروه ارزیابی شرکت ها و موسسات دانش بنیان در سال 94 برای شرکت های دانش بنیان پیگیری و اجرا کرد.
وی در خصوص عمده فعالیت کارگروه در سال 95 نیز افزود: در سال 95 کار اصلی کارگروه گسترش فرآیندهایی است که در قانون دیده شده است، در سال 94 برای 1200 شرکت دانش بنیان برای معافیت ازسال مالی 93 به سازمان امور مالیاتی کشور تقاضا داده شده است، این تعداد برای سال مالی 94 به بیش از دوهزار شرکت خواهد رسید.
وی با بیان اینکه این امور باید در سال 95 دنبال شود، گفت: فعالیت هایی که در سال 94 انجام شد، باید در سال های آینده به صورت ابعاد گسترده تری کار شود و آن را بهبود دهیم.
وی یادآور شد: در ارزیابی شرکت های دانش بنیان، حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و الکترونیک رتبه اول و حوزه بیوتکنولوژی جایگاه دوم به لحاظ تعداد شرکت های دانش بنیان متقاضی ارزیابی و حجم مالی شرکت هایی را که در این حوزه ها فعال بوده اند، داشته ایم.
لایحه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در سال 86 به منظور تقویت اقتصاد دانش بنیان و توسعه نوآوری و فناوری در کشور تهیه و در سال 88 این لایحه به تصویب هیات وزیران رسید و سپس برای تایید نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد که در نهایت در سال 89 با یک وقفه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. به دنبال تصویب این لایحه، آیین نامه های قانونی این حوزه جدید در سال های 90 و 91 به تصویب هیات وزیران رسید، در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان مهمترین مسئله این بود که چه شرکت هایی، دانش بنیان هستند، به همین منظور کارگروه ارزیابی این شرکت ها با ریاست معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و نماینده تام الاختیار چندین وزارتخانه تشکیل شد، کارگروهی که فرا وزارتخانه ای عمل می کند و شناسایی شرکت های دانش بنیان و حمایت از آنان را مد نظر دارد.
بر اساس آیین نامه این قانون، حمایت از شرکت های دانش بنیان، تنها در صورت داشتن نوآوری انجام می شود، معمولا برای شرکت های دانش بنیان، تاییدیه یک تا دو ساله توسط کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان صادر می شود که بعد از این مدت نیز شرکت برای حفظ دانش بنیان بودن خود و استفاده از حمایت های درنظر گرفته، باید نسبت به ارتقای سطح فعالیت هایش اقدام کنند. 
مجوزهای کارگروه تشخیص صلاحیت و ارزیابی شرکت های دانش بنیان مادام العمر نیست و تاکنون به هیچ شرکتی مجوز مادام العمر داده نشده است. بنابراین بر اساس قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در کشور، این دسته از شرکت ها همواره مورد پالایش و ارزیابی قرار می گیرند، به طوری که در ارزیابی های انجام شده، همواره تعدادی به لیست این شرکت ها افزوده و برخی از لیست شرکت های دانش بنیان حذف شده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا