بیش از یک درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش و فناوری اختصاص داده شد

بهزاد قره یاضی روز چهارشنبه در جلسه پژوهش و فناوری در برنامه ششم توسعه که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان مدیریت قبل از تدوین برنامه ششم، تدابیر ویژه ای برای افزایش اعتبارات پژوهشی در نظر گرفت و بر همین اساس، برای نخستین بار در طول تاریخ کشور برای سال 95 بیش از یک درصد تولید ناخالص داخلی در لایحه بودجه سال آینده به پژوهش و فناوری اختصاص داده شده است.
وی اظهار کرد: این لایحه اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.
رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی یادآور شد: علیرغم تاکیدات رهبری، توجه کافی به اعتبارات پژوهشی پیش بینی شده در قانون برنامه های چهارم و پنجم از سوی دولت قبلی نشده بود و پیش بینی می کنیم که با تدبیر ویژه دولت و توجه ویژه به یافته های پژوهشی و علمی، مشکل اعتباری برای پژوهش و فناوری در برنامه ششم نداشته باشیم.
وی گفت: در قانون، اختصاص اعتبار سه درصد از درآمد ناخالص تولید داخلی در نظر گرفته شده بود حال اینکه سهم پژوهش از درآمد تولید ناخالص داخلی در برنامه های چهارم و پنجم، 48 صدم درصد بوده است.
قره یاضی با ابراز خرسندی از سیاست های دولت بویژه در حوزه دیپلماسی ادامه داد: پس از احیای دوباره سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، برنامه ششم توسعه براساس سیاست های کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری تدوین شد.
وی خاطرنشان کرد: برنامه ششم در شرایطی تهیه و تدوین شد که در حال مذاکرات بودیم و با امیدواری به آینده، می خواستیم شرایط تازه ای را برای کشور رقم بزنیم.
قره یاضی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب بیان کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی بر دانش بنیانی تاکید دارد و یکی از مولفه های برنامه ششم متاثر از این فضا و با بهره گیری از ظرفیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی و با استفاده از خردجمعی شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر در بسیاری از حوزه های علم و فناوری در منطقه اول هستیم، گفت: توسعه علمی فقط توسعه مقالات و تعداد مقالات نیست، بلکه باید از لحاظ کیفیت مقالات تولیدی هم جلو بیفتیم.
قره یاضی با بیان اینکه تاکیدات مقام معظم رهبری را جزو اولویت های فناوری قرار دادیم، اضافه کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان در کشور از 55 شرکت در زمان روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، در حال حاضر به دو هزار و 200 شرکت ثبت شده و فعال رسیده است.
وی با اشاره به اولویت علم و فناوری در برنامه ششم اظهار کرد: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باید از حالت آموزشی صرف درآمده و به سمت پژوهش محوری حرکت کرده و تامین کننده نیازهای جامعه باشند.
وی توجه ویژه به کشت ارگانیک در حوزه محیط زیست و بیوتکنولوژیک در حوزه کشاورزی را از دیگر برنامه های پیش بینی شده در حوزه علم و فناوری در برنامه ششم توسعه عنوان کرد.
قره یاضی مقابله با دانایی ستیزی و فناوری هراسی را یکی از رئوس برنامه ششم در حوزه علم و فناوری خواند و گفت: برنامه ششم، منطبق با سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده و حوزه های علم و فناوری، مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است.
به گزارش ایرنا، جلسه پژوهش و فناوری در برنامه ششم توسعه، امروز (چهارشنبه) با حضور بهزاد قره یاضی رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی در رشت برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا