خورشید گرفتگی 90 درصدی در استرالیا و جنوب شرق آسیا

این خورشید گرفتگی که تا حدود 90 درصد بود، بسیاری از گردشگران خارجی از جمله دانشجویان ایرانی را نیز به اندونزی کشاند و رسانه های این کشور جنوب شرق آسیا از حضور تعدادی علاقه مند، محقق و عکاس از ایران و کشورهای مختلف جهان به مناطقی از اندونزی خبر دادند.
قرار گرفتن ماه بین زمین و خورشید که از اوایل صبح امروز چهارشنبه رخ داد، باعث خورشید گرفتی ناکامل در اندونزی، مالزی و برونئی شد.
مردم منطقه شرق مالزی در 'کوتا کینابالو' امروز صبح شاهد بیشترین درصد خورشید گرفتگی در این کشور بودند.
مالزیایی ها براساس مکان زندگی قادر به مشاهده درصدی از این خورشیدگرفتگی بودند که از ساعت هفت و 42 دقیقه صبح به وقت محلی آغاز شد و تا دقایقی پس از ساعت 9 صبح نیز ادامه داشت.
خورشیدگرفتگی یا کُسوف زمانی رخ می دهد که سایهٔ ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه از نگاه ساکنان زمین بخش هایی از کرهٔ زمین، قرص ماه روی قسمتی از قرص خورشید را بپوشاند.
این پدیده هنگامی رخ می دهد که زمین و ماه و خورشید به ترتیب در یک خط راست یا تقریبا در یک خط راست قرار گیرند و در مجموع، دو یا سه بار در سال رخ می دهد.
آنگونه که مقامات رسمی سازمان ژئوفیزیک، هواشناسی و زمین شناسی مالزی اعلام کردند ماه از ساعت 6 و 19 دقیقه صبح امروز صبح شروع به حرکت بین زمین و خورشید کرد و سپس به طور تقریبی در یک راستا قرار گرفتند.
بیشترین همپوشانی خورشید گرفتگی ناکامل امروز در مالزی حدود 87 درصد در بخش هایی از مالزی غربی و ساراوک قابل مشاهده بود.
این پدیده در حالی که خورشید به مناطق شمالی مالزی غربی و صباح و برونئی حرکت می کرد، کاهش یافت. 
خورشید گرفتگی همچنین در مجمع الجزایر وسیع اندونزی رخ داد و بسیاری از رصدگران این پدیده را تماشا کردند و گروه های مختلف ساکن این کشور 17 هزار جزیره هر یک آداب و رسوم خاص خود را در هنگام روی دادن خورشید گرفتگی انجام دادند.
همزمان با این کسوف مسلمانان جنوب شرق آسیا با تجمع در مساجد مختلف نماز آیات خواندند و رسانه های مالزی و اندونزی طی دو روز گذشته در فراخوانی از مردم خواسته بودند در ساعات خورشید گرفتگی در مساجد حضور یابند.
آخرین خورشید گرفتگی کامل در اندونزی سال 1983 یعنی حدود 33 سال پیش اتفاق افتاد و سازمان هواشناسی این کشور اعلام کرد 33 سال دیگر نیاز است تا چنین پدیده ای در این کشور اتفاق بیافتد.
به گزارش ایرنا، کسوف کلی دیگری نیز براساس اطلاعات ناسا اوت سال 2017 در آمریکا قابل مشاهده است.

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

ا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا