تولید 330 محصول مبتنی بر فناوری نانو در کشور

سعید سرکار در حاشیه ششمین کنفرانس بین المللی نانو ساختارها در گفت و گو با ایرنا در مورد وضعیت کشور در حوزه فناوری نانو اظهار داشت : اقدامات خوبی در سطح دانش آموزی ، دانشگاهی و شرکت ها انجام شده است و برخی کشورهای پیشرفته خواستار انتقال تجارب ایران در مورد ترویج نانو ، آموزش در سطح دانش آموزی هستند . 
وی با بیان اینکه 28 هزار متخصص در حوزه فناوری نانو از مقطع کارشناسی ارشد به بالا در کشور داریم افزود : این تعداد متخصص سرمایه ای بزرگ برای کشور است و می تواند آینده توسعه نانو را در کشور تضمین می کند. 
سرکار در مورد جایگاه ایران از نظر تولید علم گفت : در سال گذشته میلادی با چاپ بیش از شش هزار و 500 مقاله معتبر بین المللی ISI در رتبه هفتم جهان قرار گرفته ایم و در بین کشورهای آسیایی مقام پنجم را داریم. 
وی با بیان اینکه از نظر جمعیتی یک درصد جمعیت دنیا را تشکیل می دهیم افزود : ایران 7/4 ( چهار ممیز هفت درصد ) تولید علم جهان در حوزه نانو را به خود اختصاص داده است . 
دبیر ستاد فناوری نانو به تولید محصول و رسوخ این فناوری در صنایع مختلف اشاره کرد و گفت : در این زمینه در جایگاه مطلوبی قرار داریم و در نمایشگاه معتبر بین المللی با کشورهای پیشرفته ای چون آمریکا ، آلمان چین ، کره ، ژاپن خود را مقایسه می کنیم. 
وی با اعلام اینکه بیش از 150 شرکت مشغول تولید محصولات نانو در کشورهستند گفت: 330 قلم محصول مبتنی بر فناوری نانو در کشورتولید می شود که برخی شرکت ها موفق به صادرات محصولات خود شده اند ، در شرایط پسا برجام و باز شدن فضا شاهد وضعیت مطلوب تری در این حوزه خواهیم بود. 
سرکار یاد آور شد : ایران در دوره تحریم و با اتکا به خود به پیشرفت های قابل توجهی در این عرصه دست یافته است ، ایران در حوزه این فناوری نوظهور روی سکوی پرش برای ورود به عرصه جهانی قرار دارد . 
وی در مورد صادرات این فناوری ها به دیگر کشورها به ایرنا گفت : در برخی حوزه ها صادرات داشته ایم ، صادرات نانو فیلترها ، تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی ساخت ایران ، وتجهیزات آزمایشگاهی دانش آموزی را به چین صادر کرده ایم و در این بخش سفارش های از کره جنوبی هم داریم با توجه به توسعه تعاملات بین المللی در آینده شاهد پیشرفت های قابل توجهی در تولید و صادرات خواهیم بود . 
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اظهار داشت : حوزه نانو از ابتدا تا کنون مورد توجه سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان کلان کشور بوده و حمایت های خوبی نیز از آن شده است ، ایران در این حوزه با کشورهای قدر دنیا رقابت می کند ووضعیت برای ما در این عرصه به صورت صخره نوردی است که طی این صخره ابزار خاص خودر امی طلبد. 
وی با بیان اینکه محققان و متخصصان ما ازتوان و لیاقت لازم برای رسیدن به جایگاه بالا تری برخوردارند خواستار حمایت بیشتربرای توسعه این فناوری شد . 
سرکار در مورد محقق شدن اقتصاد دانش بنیان در کشور گفت : اقتصاد دانش بنیان متکی بر محصولات دانش بنیان است و این محصولات خود از صنایع دانش بنیان حاصل می شود و بر فناوری های نوظهور متکی است ، در شرایط کنونی دارای نیروی انسانی خوب در کشور هستیم ، محیط نیز برای رشد فناوری های نوظهور مناسب است ، با تکیه بر نیروی انسانی مجرب و زیر ساخت های موجود به جایگاه خوبی رسیده ایم و می توانیم آن را ارتقا دهیم با ارتقا این حوزه از اقتصاد مبتنی بر مواد خام فاصله خواهیم گرفت . 
وی با تاکید بر اینکه فناوریهای نانو باید در خدمت مردم و ارتقا کیفیت باشد افزود : یکی از حوزه هایی که در آن به پیشرفت های قابل ملاحظه ای رسیده ایم حوزه پزشکی است در زمینه تولید دارو ، محصولات بهداشتی مبتنی برفناوری های نانو و حوزه پیشگیری و تشخیص اقدامات خوبی انجام شده است تمام تلاش ما ارتقا سلامت جامعه و کیفیت زندگی مردم جامعه است . 
ششمین کنفرانس بین المللی نانو ساختارها که ازروز دوشنبه در کیش آغاز شده با برپایی نشست های تخصصی تا 20 اسفند ماه در جزیره کیش ادامه دارد . 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا